Wskazówki

Budowanie zespołu bez tajemnic, czyli jak zjednoczyć grupę pracowników wokół wspólnego celu

6 min czytania

Niekończące się pasmo sukcesów grupowych – czy nie o tym marzysz jako lider? Budowanie zespołu to prawdziwe wyzwanie, ale gra jest warta świeczki! W końcu zgrana i efektywna grupa pracowników, ukierunkowana na wspólny cel, to klucz do sukcesu każdej firmy. Sprawdź, jak zbudować zespół, który będzie pracował wydajnie i z łatwością osiągnie swoje cele.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakimi cechami wyróżnia się zgrana grupa pracowników?
  • jakie funkcje w zgranym zespole pełnią poszczególni pracownicy?
  • jak wyglądają etapy budowania efektywnego zespołu?

Chcesz dowiedzieć się, jak budować zgraną, efektywną grupę pracowników? Jak poszerzać zespół, aby nowe osoby dobrze odnajdywały się w konkretnych rolach? Sprawdź garść wskazówek, które dla Ciebie przygotowaliśmy.

Budowanie zespołu pracowniczego – cechy efektywnej grupy

Czym tak właściwie jest zespół? Najprościej mówiąc jest to grupa ludzi powiązana różnymi relacjami – formalnymi lub nieformalnymi. Jej cechą jest wykonywanie konkretnych zadań i dążenie do wspólnego celu. Ta definicja nie odnosi się wyłącznie do pracowników, ale na jej przykładzie wyraźnie widać cechy zgranego zespołu. Pamiętaj więc, że Twoi pracownicy powinni tworzyć grupę, którą będzie charakteryzować:

  • wspólny cel – integruje wszystkich członków grupy i jest jednakowo ważny dla każdego z nich;
  • plan działania – koncepcja pracy; składają się na niego ustalony przez Ciebie harmonogram działań oraz szeroka wizja przyszłości;
  • wspólny język – członkowie grupy posiadają konkretny, zrozumiały dla wszystkich kod komunikacyjny; pamiętaj, że jeśli ustalacie jakieś zwroty czy skróty nieznane dla ogółu, Twoim zadaniem jest poinformować o nich wszystkich nowych członków grupy;
  • ustalone reguły – konkretne, przyjęte przez wszystkich zasady codziennego działania,
  • określone procedury decyzyjne – ustalone zasady podejmowania wspólnych decyzji (np. przez głosowanie),
  • jasny podział ról – każdy członek zespołu zna swoją funkcję.

Jak zbudować zespół – różne role, wspólny cel

Twoim zadaniem jest budowanie zespołu tak, aby tworzyli go pracownicy wyróżniający się konkretnymi umiejętnościami. Najlepiej, jeśli będą one u każdego inne. W ten sposób zyskasz pewność, że wszystkie funkcje potrzebne w zespole będą pełnione przez odpowiednie osoby. To świetna wskazówka, jeśli akurat zastanawiasz się, jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną i jakich cech szukać w potencjalnym pracowniku.

Jasny podział ról w zespole pracowników jest ważny ze względu na zdolności i charakter każdej z osób. Według teorii Belbina w skutecznym zespole występują następujące role:

  • lokomotywa – strateg, ambitny, z wysoką potrzebą osiągnięć, odważny; bywa impulsywny i niecierpliwy;
  • realizator – dobrze czuje się w wykonywaniu poleceń powierzonych mu przez innych, dobrze organizuje pracę; miewa problemy z akceptowaniem zmian i nowości;
  • perfekcjonista – skrupulatny i terminowy; czasami zbyt małostkowy;
  • koordynator – dominuje, porządkuje cele i motywuje innych; przez niektórych może być postrzegany jako manipulator;
  • dusza zespołu – buduje dobrą atmosferę, jest lojalny; zwykle nie potrafi podejmować ważnych decyzji;
  • łącznik – dobry negocjator, ambasador zespołu; niekiedy szybko traci zapał
  • kreator – kreatywny, szuka nieszablonowych rozwiązań; miewa problemy z komunikacją z innymi członkami zespołu;
  • krytyk – wnikliwy, z umysłem analitycznym i umiejętnością kalkulacji; ma niski poziom empatii;
  • specjalista – ma dużą wiedzę i doświadczenie w swojej dziedzinie, jest samodzielny; niezbyt interesuje się innymi ludźmi i ich rolą w grupie.

Każdy pracownik odgrywa jedną lub kilka ról. Obserwuj zachowanie kandydata w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, a następnie zastanów się, w której z ról by się sprawdził. Taka droga wyboru pomoże Ci zbudować team, który szybko przejdzie do efektywnego działania.

Etapy tworzenia zespołu – od obcych sobie ludzi do zgranej grupy

Budowanie grupy pracowników jest związane z jej przejściem przez kilka etapów – jest to widoczne szczególnie przy tworzeniu nowego zespołu, ale także przy poszerzaniu istniejącego. W każdej z faz niezwykle istotna jest Twoja rola. Jako lider podejmuj takie działania, które pomogą całemu zespołowi przejść do ostatniego etapu – czyli osiągnięcia wcześniej zdefiniowanego celu, bez częstych zmian w składzie. Pamiętaj, że w tym kontekście ważne jest przeprowadzanie z członkami grupy rozmowy podsumowującej, niekoniecznie tylko po okresie próbnym. Częste oceny pozwalają pracownikowi dowiedzieć się, co robi dobrze, a co źle, i efektywniej pracować przy projekcie. Poznaj etapy budowania zespołu, aby dobrze reagować na ewentualne trudności.

  • Formowanie grupy – zatrudnieni pracownicy powiększają zespół i stają się jego ważną częścią. Na tym etapie dużo zależy od Ciebie – ponieważ to Ty masz wizję rozwoju zespołu w przyszłości. Szybko rozwiewaj ewentualne wątpliwości, załagódź niepokoje i lęki poprzez jasne określenie celu, zadań i ról. Regularnie dawaj nowym pracownikom informacje zwrotne na temat wykonywanych przez nich zadań.
  • Konfrontacje – wśród pracowników, którzy pochodzą z różnych środowisk i mają różne doświadczenie, mogą się pojawić konflikty. Twoją rolą jest łagodzenie ich poprzez wprowadzanie skutecznego sposobu komunikacji, współpracy i integracji.
  • Efektywne działanie – w tej fazie zespół entuzjastycznie podchodzi do zadań, a cel staje się coraz bardziej realny. Pracownicy motywują się wzajemnie i w pełni prezentują swoje możliwości. Jeśli Twój zespół dotarł do tego etapu, możesz być z siebie zadowolony! Kontroluj stale jego pracę, płynnie wyznaczaj nowe zadania i wspieraj wszystkich swoją wiedzą i doświadczeniem.

Podsumowując

Wiesz już sporo na temat tego, jak zbudować zespół, który osiągnie wyznaczony cel. Dowiedziałeś się, że potrzebujecie wspólnego języka, dobrej komunikacji i jasno określonych funkcji wszystkich pracowników. Poznałeś role, które jako lider wyznaczasz, aby grupa pracowników działała efektywnie pod każdym względem. Wiesz też, że każda firma podczas budowania zespołu przechodzi przez 3 etapy – i co najważniejsze, wiesz jak wspomagać swój zespół w każdym z nich.

Pamiętaj, że sukces budowania zespołu to nie tylko osiągnięty cel. Zwróć uwagę także na atmosferę w zespole, poczucie przynależności poszczególnych członków, ich zaangażowanie w pracę i skuteczną komunikację w zespole. Jeśli wśród Twoich pracowników to wszystko występuje na wysokim poziomie – możesz być dumny z siebie jako lidera!

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Zarządzanie przez wartości – poznaj nowy trend w zarządzaniu firmą i pracownikami

5 min czytania

Koniec pracy zdalnej po epidemii. Jak ułatwić pracownikom powrót do biura?

7 min czytania

Jak przygotować biuro na powrót pracowników po pandemii koronawirusa?

6 min czytania