Wskazówki

Co zrobić, gdy Twoi pracownicy traktują pracę zdalną jak urlop?

4 min czytania

Masz wrażenie, że Twoi pracownicy pracują mniej w czasie pracy zdalnej? Nie widzisz znaczących efektów ich pracy, terminy zadań są przekraczane, a przygotowywane materiały zawierają błędy? Czy to naprawdę oznacza, że wykorzystują pracę z domu, aby nie pracować?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie mogą być przyczyny obniżonej wydajności pracowników zdalnych?
  • Jak rozliczać pracowników z ich obowiązków w trakcie pracy zdalnej?
  • Jak zareagować, kiedy pracownicy traktują pracę z domu jak wakacje?

Dlaczego praca w domu nie idzie tak sprawnie, jak w biurze?

Zmiana dotychczasowych schematów działania

Zmiana trybu pracy – z biurowego na home office – wymaga od pracownika wypracowania nowych schematów działania. Z tego powodu nie warto oceniać spadku wydajności pracownika zaledwie po kilku pierwszych dniach pracy zdalnej. Daj swoim pracownikom chwilę na adaptację do nowej sytuacji.

Łączenie obowiązków zawodowych z prywatnymi

Nawet najbardziej zaangażowani pracownicy borykają się w domu z różnymi czynnikami odwracającymi ich uwagę od pracy. Ustal wspólnie z pracownikiem plan działania, tak aby mógł pogodzić służbowe obowiązki z opieką nad dziećmi, spacerami z psem czy innymi domowymi obowiązkami.

Ograniczona komunikacja z innymi pracownikami

Być może Twoim ludziom brakuje materiałów lub informacji niezbędnych do wykonania swoich zadań. Problemem może być także brak ustalonych zasad współpracy zdalnej. Aby uniknąć takich sytuacji, zadbaj o dobry przepływ informacji i skuteczną komunikację w zespole np. organizując codziennie krótkie spotkanie online, na którym całym zespołem omówicie bieżące tematy.

Cechy charakteru pracownika

Zdarzają się pracownicy którzy, aby efektywnie pracować, potrzebują nad sobą „czujnego oka szefa”. Takie osoby motywuje przede wszystkim regularne monitorowanie efektów ich pracy przez przełożonego. Podczas pracy zdalnej nie czują nad sobą żadnej kontroli, przez co mogą mieć mniejszą motywację do realizowania swoich zadań.

Co zrobić, aby pracownik pracował efektywnie w trakcie pracy zdalnej?

Zmiana trybu pracy, z biurowego na zdalny, wymaga także zmiany sposobu zarządzania pracownikami – delegowania zadań, monitorowania oraz oceniania efektów pracy. Jeżeli podejrzewasz lub nawet jesteś przekonany, że Twój pracownik traktuje pracę zdalną jak urlop, wprowadź nowe zasady współpracy między wami. Wypróbuj:

1. Określ jasne zasady pracy zdalnej

Ułatw pracownikom zorganizowanie pracy z domu poprzez określenie oficjalnych zasad pracy zdalnej – godzin pracy, kanałów oraz narzędzi komunikacji

2. Ustal z pracownikiem plan dnia

Wprowadź regularne krótkie statusy, podczas których pomożesz pracownikowi w organizacji codziennej pracy. Może to być zaledwie kilka minut, które pozwoli podsumować poprzedni dzień i ustalić priorytety na bieżący dzień pracy. W razie potrzeby dopytuj o przyczyny opóźnienia w realizacji zadań, aby upewnić się, że nie jest to brak materiałów lub informacji.

3.Wyznaczaj terminy

Delegując nowe zadanie, określ konkretny termin jego zakończenia, aby pracownik wiedział, ile czasu może poświęcić na zadanie. Zacznij rozliczać pracownika z efektów pracy, a nie godzin pracy.

4. Kontroluj postępy

Regularnie monitoruj efekty pracy, aby szybko zauważyć spowolnienia i ustalić jego przyczyny.

5. Określaj priorytety

Regularnie wskazuj pracownikowi, które z jego zadań są najważniejsze w danym momencie, aby widział, na czym ma się skupić w pierwszej kolejności.

6. Wprowadź statusy zespołowe

Zorganizuj regularne spotkania online, podczas których każdy członek zespołu będzie hasłowo informować o efektach swojej pracy. Takie statusy pozwolą pracownikom zweryfikować, ile pracy wykonują w porównaniu do innych. Jednocześnie będą musieli publicznie „przyznać się” do niezrealizowanych zadań.

7. Szczerze porozmawiaj z pracownikiem

Jeżeli wszystkie powyższe metody zawiodą, szczerze porozmawiaj z pracownikiem o Twoich spostrzeżeniach i oczekiwaniach, stosując zasady konstruktywnego feedbacku. Poproś pracownika, by przedstawił Ci swój punkt widzenia i wspólnie znajdźcie sposób na rozwiązanie problemu.

Podsumowanie

Zanim zwrócisz pracownikowi uwagę, że jest mniej wydajny podczas pracy z domu, zastanów się, jakie mogą być tego przyczyny. Za gorsze wyniki pracy w trybie zdalnym może odpowiadać szereg czynników, które nie zawsze są winą pracownika.

Aby przezwyciężyć problem z mniejszą efektywnością pracy Twojego pracownika, ustal jasne zasady pracy zdalnej w firmie pomóż pracownikowi w organizacji jego dnia pracy. Zlecając nowe zadanie pamiętaj o podkreśleniu terminu jego oddania oraz bieżących priorytetów. Regularnie monitoruj postępy pracy i wyjaśniaj z pracownikiem powody przestojów.

 

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Koniec pracy zdalnej po epidemii. Jak ułatwić pracownikom powrót do biura?

7 min czytania

Jak przygotować biuro na powrót pracowników po pandemii koronawirusa?

6 min czytania

Komunikacja z pracownikami w czasie kryzysu - jak informować pracowników o zmianach w firmie?

7 min czytania