Czy warto podać wynagrodzenie pracownika w ofercie pracy? Wywiad z ekspertem
6 min czytaniaW głowach wielu pracodawców pojawiają się wątpliwości: co, jeśli oferowane przez moją firmę wynagrodzenie pracownika nie zainteresuje kandydatów, a wręcz ich zniechęci? A jeśli konkurencja oferuje lepsze stawki? Jak wypadnę na tle ofert pracy w korporacji? Poznaj obserwacje na ten temat jednego z ekspertów ds. HR.
,,Wynagrodzenie pracownika, to temat, o którym w Polsce wciąż nie rozmawia się otwarcie. Poruszanie tego tematu bywa dla wielu osób krępujące. Tymczasem szukając kandydatów do pracy, warto postawić na otwarty dialog już od momentu opublikowania ogłoszenia o pracy. Powinno być ono konkretnym, przejrzystym komunikatem, co możemy zaoferować pracownikom, również w aspekcie finansowym” – mówi Karolina Bieńkowska, ekspert ds. HR. Z jej obserwacji wynika, że wielu pracodawców czuje opór przed ujawnianiem w ofertach pracy informacji o proponowanych zarobkach.
Pracodawcy obawiają się, że wypadną gorzej na tle konkurencji, a wcale tak nie musi być! O atrakcyjności oferty pracy decyduje wiele różnych czynników, nie tylko wynagrodzenie pracownika
– mówi Karolina Bieńskowska i zachęca, żeby jednak znaleźć w sobie odwagę do stosowania tego typu praktyk. Jest co najmniej kilka powodów, dla których warto tak postąpić.
Powody, dla których warto podać wysokość wygrodzenia pracownika
1. Przejrzystość i transparentność polityki wynagrodzeń
Jawne informacje i brak niedomówień w zakresie zarobków to coś bardzo ważnego dla wszystkich osób zainteresowanych pracą w Twojej firmie. To dowód, że poważnie traktujesz kwestię dostępności kluczowych danych.
2. Odpowiedź na potrzeby kandydatów
Dla kandydatów i pracowników informacje o zarobkach są szczególnie ważne i potrzebne. Czytając ogłoszenie, w którym takie kwestie są uwzględnione, można od razu podjąć decyzję, czy odpowiedzieć na wybraną ofertę, czy nie. Część osób ma zobowiązania finansowe np. w formie kredytów, więc jawna informacja o wynagrodzeniu pozwala aplikować na te oferty, które pozwolą wywiązać się z formalności.
Nie ma potrzeby, by pracodawcy obawiali się niekorzystnych reakcji. Propozycja zatrudnienia i tak może zostać odrzucona przez kandydata – jeśli nie teraz, to na późniejszych etapach rekrutacji, kiedy pozna on proponowaną wysokość wynagrodzenia. Powody rezygnacji z pracy mogą być też inne, niezwiązane z kwestiami finansowymi. Na atrakcyjność oferty wpływają rozmaite czynniki – nie tylko wynagrodzenie pracownika, ale też forma zatrudnienia, lokalizacja firmy czy zakres obowiązków. Warto pamiętać, że kandydaci zwykle aplikują na wiele ofert równocześnie. To, że nie zaproponujesz najwyższego wynagrodzenia, nie oznacza, że nie będą chcieli wysłać CV i pracować w Twojej firmie.
3. Korzystny odbiór Twojej firmy
Troszcząc się o potrzeby kandydatów, budujesz przyjazny wizerunek Twojej firmy i pokazujesz w ten sposób, że po prostu ich szanujesz.
4. Przewaga nad konkurencją
,,Wysokość oferowanego wynagrodzenia może świadczyć o kondycji finansowej firmy. Często wydaje nam się, że firmy z tzw. „górnej półki” płacą lepiej. Nie zawsze pokrywa się to z rzeczywistością. Konkurencyjne rynkowo wynagrodzenia wpływają na to, jak firma jest postrzegana” – mówi Karolina Bieńkowska.
5. Oszczędzasz swój czas
Jeśli podasz informację jakie wynagrodzenie pracownika oferujesz, to zaoszczędzisz swój czas – nie będziesz selekcjonował CV i uczestniczył w spotkaniach z kandydatami, których oczekiwania znacznie przewyższają możliwości finansowe Twojej firmy.
Co lepiej podać – konkretną stawkę czy przedział finansowy?
Karolina Bieńkowska rekomenduje widełki płacowe jako korzystniejsze rozwiązanie zarówno dla pracodawcy jak i dla kandydatów. Przedział kwotowy to wystarczająco jasna informacja dla kandydatów, a z kolei pracodawcy pozwala zaoferować kandydatowi kwotę zależną od jego kwalifikacji, umiejętności czy doświadczenia. Dokładną kwotę możesz ustalić i doprecyzować z kandydatem podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Warto pamiętać, że kandydaci w większości przypadków, deklarując swoje oczekiwania finansowe, lokują je w górnych granicach widełek, o których przeczytali w ogłoszeniu. Dobrze jest więc dokładnie zastanowić się nad kwotą, którą wskażemy w ofercie pracy lub nie rezygnować z negocjacji, gdy kandydat zacznie rozmowę od podania maksymalnej kwoty z przedziału.
Pokaż zalety, których nie mają duże firmy
Pensja to nie jest jedyny element, który stanowi o wartości materialnej oferty. Dobrze jest wspomnieć o innych kwestiach związanych z finansami, takich jak premie, trzynaste pensje czy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Jedną z kluczowych informacji dla kandydatów jest również to, jaką formę współpracy oferujesz (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, kontrakt B2B), a także to, czy jest to praca na stałe, czy na zastępstwo. Kandydatów zainteresują również informacje związane ze świadczeniami pozapłacowymi.
Przygotowując ogłoszenie o pracy, skup się też na innych, ważnych czynnikach. Treść oferty powinna być konkretna i atrakcyjna dla czytelnika. Informacje o firmie, wymagania, konkretny zakres obowiązków – to podstawa, której kandydaci oczekują. Dogodna lokalizacja, praca do godziny 16, pozytywna, kameralna atmosfera – jeśli możemy pochwalić się takimi atutami, to zróbmy to właśnie na łamach ogłoszenia o pracy.
Według Karoliny Bieńkowskiej warto wyeksponować wyróżniki, pokazać, co odróżnia nas od konkurencji, jakie korzyści można osiągnąć, pracując właśnie w Twojej firmie.
Przykładowo elementy często kojarzone z pracą w mniejszych firmach to: stabilność zatrudnienia i decyzyjność rozumiana w tym sensie, że pracownik sam wpływa na swój rozwój, jest ekspertem w wąskiej dziedzinie, bez sformalizowanej i ustrukturyzowanej ścieżki i pokonywania kolejnych szczebli kariery. Realizuje swoje pomysły, bez potrzeby przechodzenia biurokratycznej drogi, uzyskiwania decyzji na wyższych poziomach.
Podsumowanie
Profesjonalne ogłoszenie to pomost łączący organizację z potencjalnymi pracownikami. Jeśli znajdą się w nim informacje na temat wynagrodzenia pracowników, możesz mieć pewność, że zostanie to docenione przez kandydatów i umocni wizerunek Twojej firmy.