Porady

Jak być skutecznym liderem w trudnych czasach?

5 min czytania

Każdy zespół do efektywnego funkcjonowania i osiągania zamierzonych celów potrzebuje lidera, który będzie skutecznie nim zarządzał. Takiego wsparcia pracownicy potrzebują szczególnie w trudnych sytuacjach np. kiedy z dnia na dzień muszą przeorganizować swój tryb pracy, a obowiązki zawodowe łączyć z obowiązkami prywatnymi. Jak skutecznie zarządzać firmą w czasie kryzysu? Co możesz zrobić jako lider? Sprawdź!

Z artykułu dowiesz się:

  • Czego pracownicy oczekują od lidera w trudnych sytuacjach?
  • Co cechuje skutecznego lidera?

Każdy kryzys, bez znaczenia na jego skalę, to trudny czas dla firmy i jej pracowników. Jest to czas, kiedy podejmowane są trudne decyzję i panuje ogólne napięcie. Pracownicy boją się, co będzie dalej, przedsiębiorcy – czy sobie poradzą. Niepewność jutra – jak to wszystko się skończy oraz jakie przyniesie konsekwencje, może wpływać na jakość zadań wykonywanych przez pracowników. Co jest ważne? Nad czym warto pomyśleć i jak się zachowywać, by działać skutecznie w trudnych czasach. Kluczem do opanowania sytuacji jest odpowiednie nastawienie lidera.

Cechy skutecznego lidera w trudnych sytuacjach

Każda firma działa inaczej, a w związku z tym trudno mówić o jednym rekomendowanym modelu zarządzania firmą w czasie kryzysu. Jednak można wyróżnić cechy lidera, które pomogą Ci w tym. Poznaj 7 umiejętności skutecznego lidera.

1. Szczera i wyczerpująca komunikacja z pracownikami

Ważna jest otwarta komunikacja z pracownikami. Niczego nie ukrywaj, informuj na bieżąco, jak wygląda sytuacja firmy. Trudno oczekiwać od pracowników produktywnej postawy, jeśli będą pracować w ciągłej niepewności. Plotki szybko się roznoszą i ewoluują do ogromnych rozmiarów. Jeśli chcesz uniknąć powielania nieprawdziwych informacji bądź szczery ze swoim zespołem. Nawet kiedy jest źle i jutro jest niepewne – najgorsze jest milczenie i ukrywanie prawdy. Pozwól wszystkim angażować się w walkę o lepsze jutro.

2. Przewidywanie konsekwencji, również tych najbardziej negatywnych

Spójrz na sytuację racjonalnie – oceń zagrożenia, jakie może nieść kryzys dla Twojej firmy. Rozważ także najbardziej negatywny przebieg wydarzeń. Dzięki temu nie dasz się zaskoczyć. Będziesz mógł jeszcze lepiej przygotować się do działania i zaplanować dalsze kroki.

3. Szybka reakcja na zmiany

W czasie kryzysu sytuacja zmienia się niezwykle dynamicznie. Warto, abyś szybko reagował na te zmiany. Wiedza o tym, co się dzieje i jak może to wpłynąć na Twoją firmę, jest kluczowa. Musisz trzymać rękę na pulsie.

4. Umiejętność wyznaczania działań priorytetowych

W trudnych sytuacjach kluczowe może okazać się również ustalanie działań priorytetowych. Wyznacz najważniejsze zadania, które pozwolą na jak najbardziej płynną pracę Twojej firmy. Warto mieć świadomość tego, co można na jakiś czas odłożyć, nad czym w tym momencie nie musisz się skupiać. Zajmuj się tylko tym, co niezbędne – zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy.

5. Opanowanie emocji i racjonalne działania

Czas kryzysu to trudne emocje dla każdej osoby związanej z firmą. To oczywiste, że może Ci towarzyszyć lęk czy strach. Pracownicy również są zdezorientowani i niepewni. Pamiętaj więc, że będą obserwować Twoje zachowania. Jeżeli okażesz negatywne emocje, na pewno odbije się to także na nastawieniu pracowników. Mogą oni bowiem założyć, że skoro nie jesteś w stanie opanować stresu, sytuacja jest naprawdę poważna. Dlatego tak ważne jest opanowanie emocji i podejmowanie racjonalnych działań. Jeśli Ty zachowasz spokój, z większym prawdopodobieństwem zachowają go także Twoi pracownicy.

6. Elastyczność i gotowość do zmian

Kryzys to czas dynamicznych zmian. Żeby za tymi zmianami nadążyć, konieczna jest elastyczność – przystosowanie do zmian. Być może konieczna będzie zupełna zmiana kierunku działań Twojej firmy. Nie bój się zmian, nie broń się przed nimi – szczególnie jeśli są konieczne do dalszego sprawnego funkcjonowania. Jeżeli widzisz, że coś się nie sprawdza, od razu szukaj nowego wyjścia z danej sytuacji. Czas jest na wagę złota i nie warto tracić go na działania, które niczego nie przynoszą.

7. Motywowanie poprzez własne zaangażowanie

Pamiętaj, że Twoja postawa rzutuje na nastawienie całego zespołu. Pokaż, że jesteś zaangażowany. Pracownicy nie powinni być pozbawieni wsparcia. Mogą być zdezorientowani, jeśli w kryzysowej sytuacji zabraknie lidera. Z pewnością ucierpi na tym poziom ich motywacji. Dlaczego mają się starać, skoro zostali pozostawieni sami sobie? Pokaż własnym nastawieniem, że warto się starać.

Podsumowanie

Trudne sytuacje wymagają odpowiednich działań, które zminimalizują kryzys. Nie wystarczy sama obecność lidera. Kluczowe jest jego nastawienie – zaangażowanie, szczera komunikacja z pracownikami, racjonalizowanie, gotowość do zmian, panowanie nad emocjami umiejętność wyznaczania priorytetów i przewidywanie konsekwencji wydarzeń.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Koniec pracy zdalnej po epidemii. Jak ułatwić pracownikom powrót do biura?

7 min czytania

Jak przygotować biuro na powrót pracowników po pandemii koronawirusa?

6 min czytania

Komunikacja z pracownikami w czasie kryzysu - jak informować pracowników o zmianach w firmie?

7 min czytania