Porady

Jak napisać ofertę pracy, która zachęci kandydatów do przesyłania CV?

6 min czytania

W świecie reklamy mówi się, że nawet najlepszy czas antenowy nie zagwarantuje sukcesu, jeśli reklama nie będzie interesująca. Skuteczność ogłoszenia o pracę opiera się na bardzo podobnych zasadach – nie tylko miejsce publikacji ogłoszenia, ale także treść samej oferty pracy wpływa na liczbę otrzymanych CV. Pracuj.pl to portal rekrutacyjny, który codziennie odwiedzają setki tysięcy osób szukających nowego pracodawcy. Jeśli jednak Twoja publikacja nie będzie dla nich wystarczająco atrakcyjna, to niestety nie zaaplikują na Twoje ogłoszenie. W poniższym artykule podpowiemy Ci, co zrobić, aby kandydaci wysyłali CV na Twoje ogłoszenie o pracy.

Jak napisać ofertę pracy, która zachęci kandydatów do przesłania CV? Odpowiedź jest bardzo prosta – warto jest spojrzeć na ogłoszenie rekrutacyjne oczami kandydata, ponieważ uzyskuje się wtedy zupełnie inny punkt widzenia. Z doświadczenia wiemy, że skuteczne ogłoszenie powinno być reklamą pracy w Twojej firmie. Przeciętna długość spotu reklamowego w telewizji to około 30 sekund. Ogłoszenie o pracę ma niewiele więcej czasu, aby przyciągnąć uwagę kandydatów, dlatego liczy się każde słowo.

Wejście w rolę osoby poszukującej pracy daje możliwość obiektywnej oceny oferty pracy i spojrzenia na nią z nowej perspektywy. Jest to bardzo dobry sposób na wyłapanie błędów, które początkowo wydawały się niewidoczne. Aby zrozumieć i sprostać oczekiwaniom kandydatów, trzeba na chwilę stać się jednym z nich. Poniższe zagadnienia ułatwią Ci to zadanie i wskażą te elementy oferty pracy, które mogą wymagać poprawy lub doprecyzowania.

Czy zawarłeś w ogłoszeniu wszystkie istotne informacje?

Dobre ogłoszenie o pracy powinno zawierać możliwie jak najwięcej konkretów. Jeżeli kluczowe dla kandydatów informacje zostaną pominięte, to wielu z nich szybko zrezygnuje z aplikowania. Dlatego pamiętaj, aby w swojej ofercie pracy zawrzeć następujące informacje:

  • wymiar czasu pracy i rodzaj umowy,
  • dni i godziny pracy,
  • dokładna lokalizacja miejsca pracy,
  • możliwość pracy zdalnej (jeśli istnieje),
  • zakres obowiązków,
  • wymagania wobec kandydata,
  • wyposażenie stanowiska pracy,
  • korzyści wynikające ze współpracy,
  • ścieżka rozwoju i awansu w firmie,
  • etapy rekrutacji,
  • klauzule informacyjne zgodne z RODO.

Czy treść ogłoszenia jest spójna oraz przejrzysta?

Częstym powodem słabego odzewu kandydatów jest ilość tekstu w ofercie pracy. Zwróć szczególną uwagę, aby jego treść nie była jedynie kilkoma ogólnymi zdaniami ani tym bardziej obszernym opisem, który zniechęci kandydata do jego przeczytania. Najlepiej, jeśli znajdziesz złoty środek i przygotujesz ofertę pracy, która nie będzie przesadnie długa, ale będzie posiadała wszystkie niezbędne informacje. Pamiętaj, żeby zadbać o to, aby zakres obowiązków był precyzyjny, wymagania adekwatne do stanowiska, a korzyści wyeksponowane.

Ponadto zwróć uwagę na konstrukcję ogłoszenia. Jeśli oczekiwań wobec kandydatów będzie więcej niż korzyści wynikających ze współpracy, to może wydawać się, że „pracodawca wymaga więcej, niż oferuje”. Osoby poszukujące pracy szybko wychwytują tę zależność i nie wpływa to dobrze na ich ocenę publikacji.

Nie zapomnij, że nazwa stanowiska powinna być spójna z treścią ogłoszenia oraz dopasowana do branży, w której funkcjonuje Twoja firma. Stanowisko jest jednym z pierwszych elementów publikacji, który widzi kandydat, więc warto zadbać o najlepszy wybór w tym zakresie.

Czy oferta pracy zawiera „widełki płacowe”?

Kandydaci wyjątkowo cenią sobie pracodawców, którzy są transparentni w zakresie oferowanego wynagrodzenia. Takie firmy są postrzegane jako nowoczesne i wiarygodne, a same ogłoszenia cieszą się o wiele większym zainteresowaniem. Zatem jeśli nie widzisz jakiś szczególnych przeciwwskazań, aby udostępnić kandydatom informacje o zarobkach, dodaj taką informację do ogłoszenia.

Jak napisać ofertę pracy, która wyeksponuje wszystkie zalety pracy w Twojej firmie?

Tak jak każda dobra reklama podkreśla zalety produktu, tak każde dobre ogłoszenie o pracy powinno przedstawiać korzyści płynące z zatrudnienia w danej firmie. Innymi słowy, warto jest przedstawić firmę w jak najlepszym świetle – pochwalić się osiągnięciami, wartościami firmowymi, dobrą lokalizacją, wyposażeniem czy atmosferą pracy. Pamiętaj także o umieszczeniu w ogłoszeniu linku do strony internetowej Twojej firmy. Dzięki temu kandydaci nie będą musieli szukać dodatkowych informacji w Internecie.

Jeśli Twoi pracownicy mają dostęp do benefitów pozapłacowych, koniecznie wspomnij o nich. Oferujesz pracownikom samochód służbowy lub parking pracowniczy? A może szkolenia zawodowe lub naukę języków obcych dla osób zainteresowanych rozwojem? Opłaca się wymienić wszystkie benefity, ponieważ nigdy nie wiadomo, które dodatkowe korzyści mogą zainteresować poszczególnych kandydatów.

Firmy regularnie publikujące oferty pracy w Pracuj.pl wiedzą, że czas prostych, kilkuzdaniowych ogłoszeń typu „dam pracę…” już dawno minął. Zgodnie z trendami panującymi na obecnym rynku pracy, ogłoszenia kierowane w stronę kandydatów powinny być przejrzyste i z przesłaniem: „Oferujemy Ci miejsce w naszej firmie, zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy…”. To jest ta reklama pracy, która nie dość, że zachęca kandydatów do zaaplikowania, to dodatkowo buduje pozytywny wizerunek pracodawcy.

Podsumowanie

Rynek pracy jest aktualnie wyjątkowo wymagający dla pracodawców. Firmy intensywnie konkurują ze sobą o nowych pracowników, ofert zatrudnienia jest bardzo dużo, więc kandydaci mają w czym wybierać. Dlatego pisząc ogłoszenie o pracy, na które kandydaci będą chcieli zaaplikować, pamiętaj o:
1. zachowaniu balansu między oczekiwaniami wobec kandydata a tym, co możesz mu zaoferować w ramach współpracy,
2. podaniu kluczowych informacji dotyczących czasu i miejsca pracy,
3. określeniu dokładnie, czym kandydat będzie się zajmował i jakie umiejętności będą do tego niezbędne,
4. podaniu widełek płacowych oraz wszystkich benefitów, które możesz zaaferować,
5. napisaniu, jakie będą etapy rekrutacji,
6. opisaniu w kilku zdaniach zalety pracy w Twojej firmie, pochwal się jej osiągnięciami, wartościami firmowymi,
7. zachowaniu przejrzystości treści ogłoszenia,
8. nie powielaniu utartych schematów i postaraj się, aby Twoja oferta pracy była jedyna w swoim rodzaju.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Miejsce wykonywania pracy - tej informacji nie pomijaj w ogłoszeniu o pracy

6 min czytania

Czy warto podać wynagrodzenie pracownika w ofercie pracy? Wywiad z ekspertem

6 min czytania

Jak skutecznie rekrutować specjalistów IT?

3 min czytania