Porady

Jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę?

5 min czytania

Skuteczne ogłoszenie – co to dla Ciebie oznacza? To oferta pracy, która przyciągnie najwięcej zgłoszeń, czy taka która pomoże Ci zatrudnić właściwą osobę? Jeżeli chcesz otrzymać maksymalnie dużo CV, możesz podać w ogłoszeniu niewiele wymagań. Nie polecamy jednak takiego rozwiązania, ponieważ jeśli masz sprecyzowane oczekiwania wobec kandydata, a nie podasz ich w ogłoszeniu, stracisz czas na przeglądanie nietrafionych CV. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę.

Treść ogłoszenia ma nie tylko pomóc Ci w znalezieniu kandydatów do pracy w Twojej firmie, ale też usprawnić kolejne kroki rekrutacji. Postaraj się zatem, aby ogłoszenie pełniło funkcję pierwszego filtra, który sprecyzuje, kogo dokładnie szukasz i tym samym „odsieje” osoby niespełniające wymagań na dane stanowisko. Jak zatem napisać dobre ogłoszenie o pracę?

Przedstaw Twoją firmę i jasno określ oczekiwania wobec osoby szukającej pracy

Przede wszystkim jak najwięcej szczegółów dotyczących pracy na danym stanowisku oraz informacje o Twojej firmie, tzn.:

Kogo szukasz?

Zacznij od krótkiej, ale szczegółowej informacji, jakie masz oczekiwania w stosunku do kandydata, np. ukończone szkoły i kursy, znajomość języków obcych, doświadczenie w pracy, znajomość branży lub konkretnych programów komputerowych czy posiadanie prawa jazdy.

Te najważniejsze, bez których pracownik nie będzie w stanie prawidłowo realizować swoich obowiązków, wyszczególnij na początku. Kompetencje „mile widziane” oddziel wyraźnie od niezbędnych i podaj w drugiej kolejności. Możesz wspomnieć, jakiego typu osobowości szukasz oraz jakie cechy charakteru sprawdzą się w Twoim zespole.

Pamiętaj, że zbyt rozbudowana lista wymagań może odstraszyć część kandydatów. Dlatego wskaż tylko te oczekiwania, które będą przydatne w codziennej pracy.

Podaj także nazwę stanowiska, która pasuje do opisanych przez Ciebie wymagań. Na koniec opisz zakres obowiązków oraz specyfikę pracy na danym stanowisku. Dzięki temu kandydaci wyobrażą sobie, czym będą się zajmować i czy mają szansę sprawdzić się w powierzonych im zadaniach.

Czym wyróżnia się Twoja firma?

Warto wiedzieć, że podanie informacji o firmie podnosi atrakcyjność ogłoszenia o pracę oraz zwiększa szansę na pozyskanie właściwego pracownika. Napisz np. jak długo firma istnieje na rynku oraz jakiego rodzaju usługi oferuje. Opisz również co wyróżnia ją na tle innych pracodawców, jakie są jej osiągnięcia oraz jakie daje możliwości rozwoju swoim pracownikom. Dla kandydatów coraz częściej liczy się bowiem to, dla kogo pracują. Opis firmy buduje także jej wiarygodność. Coraz więcej osób nie chce przekazywać swoich danych osobowych, nie wiedząc kto i jak będzie z nich korzystał.

Gdzie zlokalizowana jest Twoja firma?

Z badań przeprowadzonych przez Pracuj.pl wynika, że kandydaci zdecydowanie częściej aplikują na ogłoszenia o pracę, w których podana jest lokalizacja firmy. Wynika to z potrzeby ograniczenia czasu poświęcanego na transport. Dlatego warto podać w ogłoszeniu nie tylko lokalizację, ale także podkreślić bliskość przystanków metra, autobusu czy wjazdu na drogę szybkiego ruchu.

Przedstaw, co oferujesz nowemu pracownikowi

Jakie wynagrodzenie oferujesz?

Badania przeprowadzone przez Pracuj.pl pokazują, że informacja o wynagrodzeniu jest jedną z kluczowych danych dla osób ubiegających się o pracę. Podanie wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu pełni dwie funkcje. Z jednej strony zachęca kandydatów do wysyłania zgłoszeń, a z drugiej odsiewa osoby, które mają wyraźnie większe oczekiwania. Jeżeli nie chcesz podawać konkretnej kwoty wynagrodzenia, ponieważ np. poziom zarobków uzależniasz od kompetencji kandydata, rozważ określenie wynagrodzenia w postaci „widełek”.

Jaką formę zatrudnienia oraz wymiar pracy oferujesz?

Atrakcyjność wynagrodzenia jest powiązana z wymiarem czasu pracy oraz formą zatrudnienia. Dlatego podaj w ogłoszeniu, w jakich godzinach oferujesz pracę oraz jaką umowę planujesz podpisać z pracownikiem.

Co oferujesz?

Pamiętaj, że większość kandydatów przeglądających oferty pracy jest obecnie zatrudniona i szuka lepszej propozycji pracy. To co może ich skłonić do zaaplikowania na Twoją ofertę, to nie tylko atrakcyjniejszy rodzaj umowy czy lepsze warunki zatrudnienia. Dla pracowników coraz większe znaczenie mają również benefity pozapłacowe oraz atmosfera wyróżniająca firmę na tle konkurencji.

Benefity pozapłacowe, które mogą przekonać kandydata do zaaplikowania na Twoje ogłoszenie, to także:

  • możliwość pracy zdalnej,
  • elastyczne godziny pracy,
  • dobra kawa (ekspres do kawy
  • paczka na święta, która będzie dla pracownika miłym zaskoczeniem.

Dla wielu pracowników istotnym – pozapłacowym elementem wynagrodzenia – są również oferowane przez pracodawcę: szkolenia, kursy i  konferencje branżowe. Osoby, które lubią wyzwania docenią możliwość bezpośredniego kontaktu z dyrektorem lub prezesem firmy. Kandydaci zaczynający swoją karierę na rynku pracy, mogą być zainteresowani profesjonalnymi narzędziami pracy, które oferuje pracodawca, np. laptop, telefon, samochód.

Podsumowanie

Napisanie skutecznego ogłoszenia o pracę wcale nie jest łatwym i szybkim zadaniem. Jeśli jednak odpowiednio się do niego przyłożysz, to w kolejnym etapie rekrutacji zaoszczędzisz czas na przeglądanie CV kandydatów, którzy nie spełniają Twoich oczekiwań.

Pamiętaj, aby gotową już treść ogłoszenia przeczytać raz jeszcze i sprawdzić poprawność językową i gramatyczną. Upewnij się, czy ogłoszenie jest napisane językiem zrozumiałym dla kandydata.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Jak napisać ofertę pracy, która zachęci kandydatów do przesyłania CV?

6 min czytania

Miejsce wykonywania pracy - tej informacji nie pomijaj w ogłoszeniu o pracy

6 min czytania

Czy warto podać wynagrodzenie pracownika w ofercie pracy? Wywiad z ekspertem

6 min czytania