Jak pakiet mobilności wpłynie na delegacje kierowców? Poznaj nowe przepisy, aby uniknąć kary
7 min czytaniaW nowym roku nie brakuje zmian przepisów w różnych obszarach. Po pierwsze wszyscy przedsiębiorcy muszą odnaleźć się w Polskim Ładzie, po drugie właściciele firm transportowych mają na głowie pakiet mobilności. Część zmian weszła w życie już w sierpniu 2020 roku, a kolejny etap został zaplanowany na luty 2022 roku. Nowe przepisy dotyczące transportu drogowego będą stopniowo wprowadzane, a ostatnie założenia mają zostać zrealizowane w lipcu 2026 roku. Sprawdź jak wypełnić delegację kierowcy, biorąc pod uwagę obecne warunki.
26.01.2023
Spis treści:
- Co to jest pakiet mobilności?
- Jakie przepisy zostały wprowadzone w sierpniu 2020 roku?
- Jakie regulacje zaczynają obowiązywać w lutym 2022 roku?
- Zmiany wchodzące od stycznia 2023 roku
- Jakich zmian należy spodziewać się w przyszłości – aktualizacja styczeń 2023
Streszczenie:
Pakiet mobilności zawiera nowe regulacje dotyczące transportu drogowego. Zmiany dotyczą przede wszystkim delegowania kierowców, dostępu do rynków międzynarodowych, tachografów oraz czasu pracy i odpoczynku. Większość przepisów wchodzi w życie w pierwszej połowie 2022 roku. Za naruszanie zasad można narazić się na karę. Wszystkie postanowienia zostaną zrealizowane do lipca 2026 roku.
Co to jest pakiet mobilności?
Od lat trwały dyskusje na temat zasad transportu drogowego w różnych częściach Unii Europejskiej, a niektóre kraje były krytykowane ze względu na przyjmowane normy pracy. Najpierw kilka państw próbowało samodzielnie rozwiązać ten problem, później sprawa trafiła do Komisji Europejskiej, która zajęła się stworzeniem jednolitych zasad dla całej wspólnoty. Ostatecznie w lipcu 2020 roku pakiet mobilności został zatwierdzony.
Celem nowych regulacji jest podniesienie standardów pracy dla kierowców ze wszystkich krajów Unii Europejskiej. Zmiany obejmują trzy główne obszary:
- tachografy, maksymalny czas spędzony za kierownicą w ciągu dnia oraz tygodnia, minimalny czas odpoczynku,
- delegowanie kierowców,
- dostęp do rynku międzynarodowego.
Jakie zmiany zostały wprowadzone w sierpniu 2020 roku?
- Delegacja kierowcy międzynarodowego musi być zaplanowana z uwzględnieniem cyklicznych powrotów. Nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie trzeba przyjechać do kraju, w którym została zarejestrowana firma albo znajduje się miejsce zamieszkania kierowcy. Na miejscu należy odbyć regularny tygodniowy odpoczynek.
- Można odbyć dwa skrócone odpoczynki tygodniowe, trzeba jednak zrealizować je poza granicami Polski. Poza tym następny w kolejności musi być odpoczynek tygodniowy regularny. W ciągu czterech tygodni należy też wykonać dwa odpoczynki regularne i dwa skrócone.
- Dzienny bądź tygodniowy czas jazdy może być wydłużony o godzinę, żeby dojechać do siedziby firmy albo miejsca zamieszkania. Kierowca ma też zgodę na wydłużenie czasu o dwie godziny, gdy wraca do bazy albo do domu w celu odebrania odpoczynku tygodniowego. Nadgodziny kierowcy w delegacji muszą zostać wyrównane przed końcem trzeciego tygodnia po wydłużeniu.
- Kierowca może zrobić sobie 45 minut przerwy w trakcie jazdy, o ile inny członek zespołu będzie w tym czasie prowadzić ciężarówkę.
Zatrudniasz kierowców? Dowiedz się co umieścić w ogłoszeniu o pracę dla kierowcy.
Jakie regulacje zaczynają obowiązywać w lutym 2022 roku?
To kluczowy etap w harmonogramie pakietu mobilności. Regulacje wprowadzone w lutym 2022 roku w największym stopniu odmienią delegacje kierowców w transporcie międzynarodowym.
- Po przekroczeniu granicy należy zatrzymać pojazd w pierwszym dogodnym miejscu. Podczas postoju kierowca musi wprowadzić w tachografie symbol kraju, do którego właśnie wjechał.
- Delegacja kierowcy tira nie będzie obowiązywać w przypadku tranzytu oraz przejazdów dwustronnych.
- Delegacja kierowcy dotyczy przewozów kabotażowych oraz cross trade.
- Maksymalnie co osiem tygodni ciężarówka musi wrócić do kraju, w którym jest zarejestrowana. Pobyt należy potwierdzić w dokumentach. Przejazd może odbywać się bez ładunku. Po przyjeździe na miejsce można od razu wyruszyć w kolejną trasę.
- Po wykonaniu trzech przewozów kabotażowych trzeba zrobić cztery dni przerwy przed rozpoczęciem kolejnego cyklu w tym samym kraju. Obowiązkowa przerwa liczona jest od momentu zakończenia ostatniego przewozu.
- Kierowcy muszą zostać zgłoszeni do portalu zgłoszeń w systemie IMI. To nowoczesny program do rozliczania delegacji. Korzystają z niego firmy pochodzące z wszystkich krajów Unii Europejskiej.
- Ignorowanie przepisów może skutkować nałożeniem kary finansowej bądź utratą reputacji.
Szukasz kierowcy? Opublikuj ogłoszenie w serwisie Pracuj.pl. Rekrutuj szybko i wygodnie.
Zmiany wchodzące od stycznia 2023 roku
- Obowiązek przewoźników drogowych do złożenia do 31 marca 2023 roku następujących dokumentów:
- oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych, w tym kierowców wykonujących operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji, na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, bez względu na ich formę zatrudnienia,
- informacji o średniej arytmetycznej liczby kierowców zatrudnionych, bez względu na formę zatrudnienia, wykonujących operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji.
- Nowe stawki za diety krajowe – od 1 stycznia 2023 roku dieta krajowa za dobę w podróży wyniesie 45 zł.
- Zmiany wynagrodzenia minimalnego, od 1 stycznia 2023 roku wynagrodzenie minimalne wyniesie 3.490 zł brutto, a od 1 lipca 2023 roku 3.600 zł brutto.
Jakich zmian należy spodziewać się w przyszłości -aktualizacja styczeń 2023
- Od 20 maja 2022 roku licencja na przewóz drogowy będzie obowiązkowa dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony. Pierwszy pojazd musi zostać zabezpieczony na kwotę 1800 euro, a każdy kolejny na 900 euro. Firmy wykorzystujące taką flotę muszą też zarejestrować swoją siedzibę, ponadto przewoźnik jest zobowiązany do spełnienia kryteriów dobrej reputacji.
- Od sierpnia 2023 roku trzeba wprowadzić inteligentne tachografy piątej generacji w nowych pojazdach. Urządzenie będzie wykorzystywać technologię satelitarną do rejestrowania przejazdu przez granicę państwa.
- Wraz z końcem 2024 roku okres kontroli na drodze będzie zwiększony do 56 dni.
- W sierpniu 2025 roku kierowcy starszych pojazdów będą musieli wymienić inteligentne tachografy pierwszej generacji, a na ich miejsce muszą pojawić się inteligentne urządzenia z drugiej generacji.
- W czerwcu 2026 pojawi się konieczność zamontowania inteligentnych tachografów drugiej generacji w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 tony.
- Zmiany dotyczące tachografów zostaną wprowadzone, jeśli do tego czasu pojawią się nowe urządzenia na rynku.
Wiele firm transportowych z Polski ma negatywne podejście do nowych przepisów. Właściciele obawiają się wzrostu kosztów za rozliczanie delegacji kierowców. Zwracają również uwagę na zmniejszenie atrakcyjności polskich firm na rynku międzynarodowym. Nie da się ukryć, że pakiet mobilności znacząco zmieni pogląd na to czym są delegacje kierowcy. Aplikacja mobilna i rozmaite narzędzia mogą okazać się bardzo pomocne przy planowaniu i rozliczeniach.
Przeciwnicy z różnych krajów skierowali skargi do unijnych instytucji, jednak w międzyczasie regulacje zaczęły wchodzić w życie. W związku z tym firmy transportowe muszą dostosować się do zasad, w przeciwnym wypadku można narazić się na konsekwencje. Kary mają głównie wymiar finansowy, ale istnieje też ryzyko stracenia dobrej reputacji, a w ostateczności odebrania licencji.