Porady

Jak poprawić napiętą atmosferę w pracy?

5 min czytania

17.08.2021
Badania są zgodne: zadowoleni pracownicy są bardziej produktywni i zaangażowani. Chętnie dzielą się z przełożonymi pomysłami oraz utożsamiają się ze swoją firmą. Na poziom satysfakcji z pracy ogromny wpływ ma atmosfera w miejscu zatrudnienia – pracownicy nie chcą spędzać całych dni w miejscu, które źle na nich wpływa. Ale atmosfera w pracy to nie tylko przyczyna złego samopoczucia. Jesteśmy też coraz bardziej świadomi negatywnego wpływu stresu na nasze zdrowie. Jak zatem stworzyć przyjazne środowisko pracy?

Spis treści:

  1. Zła atmosfera a wysoka rotacja pracowników
  2. Co wpływa na atmosferę w pracy?
  3. Jak szef firmy lub przełożony zespołu może poprawić atmosferę w pracy?
  4. Jak poprawić atmosferę w pracy – podsumowanie

Zła atmosfera a wysoka rotacja pracowników

Wielu Polaków nie jest zadowolonych z atmosfery w miejscu pracy. To ryzykowna dla pracodawców sytuacja, ponieważ zła atmosfera w pracy może być wystarczającym powodem do rezygnacji z pracy. I to nawet, jeśli pracownik nie ma konkurencyjnej oferty zatrudnienia.
Jeszcze niedawno powszechnie uważano, że pracowników należy ściśle kontrolować, a strach przed przełożonym jest najskuteczniejszą motywacją do wykonywania zawodowych obowiązków. Te czasy już się skończyły.
Obecnie liczni eksperci zgadzają się ze sobą, że dobra atmosfera w miejscu pracy opłaca się firmie. „Szczęśliwy” podwładny ma realny wpływ na finanse Twojego przedsiębiorstwa. Zadowoleni pracownicy:

  • są bardziej efektywni,
  • nawiązują lepsze relacje z klientem,
  • niechętnie Cię opuszczą.

Rekrutacja i wdrożenie nowego pracownika wiążą się z kosztami. Pracownicy o długim stażu to też najlepsza wizytówka firmy – dowód, że w organizacji „dobrze” się dzieje.

Co wpływa na atmosferę w pracy?

Na dobre samopoczucie w miejscu pracy wpływają przede wszystkim:

  • przyjazne relacje ze współpracownikami,
  • postawa szefa / przełożonego. Sprawne rozwiązywanie problemów przez szefa pozwala pracownikom skupić się na wydajnej pracy zamiast na osobistych konfliktach.
  • System wynagradzania i awansów. Przejrzysta polityka płacowa zapewnia bezpieczeństwo finansowe, z którego pracownik niechętnie zrezygnuje na rzecz oferty konkurencji. Jasne wytyczne dotyczące awansu z kolei sprawiają, że pracownik będzie bardziej zmotywowany do rozwoju.
  • Transparentna komunikacja zarządu firmy oraz przełożonego z pracownikami. Aby czuć się bezpiecznie, pracownicy chcą być na bieżąco informowani o tym, jak sobie radzi firma.

Poznaj także kilka dodatkowych sposobów na poprawę atmosfery w miejscu pracy:

  • Zieleń koi nerwy – więcej roślin w biurze obniży poziom stresu.
  • Dobra kawa i herbata nie tylko pokażą Twojej ekipie, że zależy Ci na ich komforcie, ale też stworzą okazję do integracji pracowników oraz wymiany wiedzy. Czekając, aż się zaparzy kawa, pracownicy mają możliwość przedyskutowania, nad czym obecnie pracują i wymienienia się inspiracjami.
  • Rozważ elastyczny grafik pracy – możliwość dysponowania własnym czasem znacznie poprawia efektywność zatrudnionych pracowników. To, jak pracujemy, zależy od naszego charakteru i predyspozycji. Jedni potrzebują częstych i krótkich odpoczynków, a dla innych ważna jest długa przerwa obiadowa. W ten sposób nie tylko pracownicy mogą znaleźć swój optymalny rytm, ale też w sytuacji konfliktowej wyjść na spacer, zamiast w napiętej atmosferze wyczekiwać ustalonej odgórnie pory przerwy.
  • Zastanów się, czy jesteś w stanie wygospodarować w firmie przyjazną przestrzeń do odpoczynku. Nie bez powodu największe firmy typu Google posiadają pokoje, w których można się rozciągnąć na chwilę w hamaku czy posłuchać muzyki.

Jak szef może poprawić atmosferę w pracy?

Promuj kulturę życzliwości i szacunku. W miarę możliwości przychodź do pracy wypoczęty. Konflikty staraj się rozwiązywać w zarodku, zanim mają możliwość eskalować. Pamiętaj, że im dłużej trwa napięta sytuacja, tym więcej pracowników zostanie w nią zaangażowanych.
Dobrym pomysłem jest szkolenie z komunikacji bez przemocy dla całego zespołu. Efektywna komunikacja nie tylko poprawi atmosferę pracy, ale wpłynie też na sposób traktowania klientów i radzenia sobie ze skargami.
Aby zespół był zgrany, czasem wystarczy się lepiej poznać. Dlatego popularnym rozwiązaniem są wyjścia integracyjne na wspólną kolację. Dodatkowo pracownicy zyskują świadomość, że ich zaangażowanie jest doceniane i przekłada się na realne korzyści, niekoniecznie finansowe.

Możesz także wprowadzić w swojej firmie zwyczaj celebrowania Dnia docenienia pracownika lub świętowania Dnia Pracownika. Lista świąt zawodowych jest na prawdę długa.

Jak poprawić atmosferę w pracy? – podsumowanie

Na atmosferę w pracy wpływają zarówno pozytywne relacje ze współpracownikami, jak i umiejętności interpersonalne szefa firmy oraz przełożonych.
Dobra atmosfera w pracy sprawia, że rośnie poziom zaangażowania pracowników. Aby ją osiągnąć, zadbaj o skuteczną komunikację, rozwiązywanie konfliktów w zarodku oraz w miarę możliwości elastyczność w sposobie wykonywania obowiązków.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem

4 min czytania

Dlaczego pracownicy fizyczni odchodzą z pracy? Wyniki badania Pracuj.pl

5 min czytania

Proza życia szefa firmy - Jak wygląda urlop właściciela małej firmy? Wyniki badania Pracuj.pl

5 min czytania
[^[email protected]]
[^[email protected]]
[^[email protected]]
[^[email protected]]