Jak rozmawiać z pracownikiem o podwyżce?

5 min czytania

Wynagrodzenie to podstawa dla większości pracowników. Zbyt niskie wynagrodzenie to najczęstszy powód do zmiany pracy. Mimo tak ważnej roli wynagrodzenia tylko 32% Polaków jest zadowolonych ze swoich zarobków, a 37% z nich rozmawiało na ten temat ze swoim pracodawcą. Podpowiadamy, jak rozmawiać z pracownikiem o podwyżce.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. O co spytać pracownika, gdy prosi o podwyżkę?
  2. Co wziąć pod uwagę, gdy decydujesz o przyznaniu podwyżki?
  3. Ukryte motywy pracownika, gdy prosi o podniesienie wynagrodzenia
  4. Alternatywy – Co jeśli nie podwyżka?
  5. Dobre praktyki – Wynagrodzenia w Twojej firmie

Rozmowy o podwyżce są naturalnie i nieuniknione. W przypadku, gdy rozmowa o zmianie wynagrodzenia wynika z potrzeby pracownika, przede wszystkim postaw na otwartość. Wysłuchaj, co pracownik ma do powiedzenia. Ważne jest, by umiał konkretnie i rzeczowo uzasadnić swoją prośbę.

Jak rozmawiać z pracownikiem o podwyżce?

By lepiej poznać potrzeby pracownika, nie bój się zadać mu kilka pytań:

  • Z czego wynika Twoja prośba o podwyżkę?
  • Co ostatnio szczególnie Ci się udało w pracy?
  • Czy masz pomysły na dalszy rozwój firmy lub swojej roli w firmie?

Taki początek rozmowy pozwala poznać motywy pracownika. Dodatkowo buduje partnerską relację między Wami. W przyszłości to przełoży się na większą odpowiedzialność u pracownika za swoją pracę, zachowanie i deklaracje.

Odpowiadając na prośbę pracownika o podwyżkę, weź także pod uwagę:

  • Jaką rolę pełni dany pracownik w Twojej firmie?
  • Jak wypełnia swoje obowiązki?
  • Jaki ma stosunek do pracy?
  • Jakie ma relacje ze współpracownikami?
  • Czy jego stanowisko jest ważne z perspektywy rozwoju lub płynnego funkcjonowania firmy?

W ten sposób będziesz mógł ocenić wartość pracownika dla Twojej firmy oraz koszty, jakie musiałbyś ponieść, gdyby odszedł. Pamiętaj, że odejście pracownika wiąże się nie tylko z nieobsadzonym stanowiskiem, ale też wysokimi kosztami zatrudnienia i wyszkolenia nowej osoby.

Czasami wcale nie chodzi o podwyżkę…

Pracownik nie zawsze domaga się podwyżki, ponieważ potrzebuje pieniędzy. Czasami pracownik czuje się niedoceniony lub nie wie, w jaki sposób może zyskać informację zwrotną o jakości swojej pracy. W takiej sytuacji podwyżka jest dla pracownika sygnałem, że dobrze realizuje swoje zadania i szef jest zadowolony. Zastanów się, czy są inne sposoby dostrzeżenia, docenienia i pochwały, które możesz wprowadzić w firmie?

Jest jeszcze jeden ważny aspekt dotyczący zgody bądź odmowy przyznania podwyżki. Zastanów się, czy powody, jakie pracownik podał w trakcie rozmowy z Tobą lub swoim przełożonym są ważne i przekonujące. Być może dostał ofertę pracy od konkurencji i chce sprawdzić, czy Ci na nim zależy i czy jesteś w stanie podnieść jego wynagrodzenie? Pamiętaj, że o większość pracowników warto powalczyć, ale nie wszystkich pracowników warto w firmie zatrzymać za wszelką cenę…

Alternatywa dla podwyżki

Podwyżka oznacza trwałe podniesienie wysokości wynagrodzenia. Co, jeśli Twoje finanse nie udźwigną kolejnego, stałego kosztu?

Pomyśl o premii uznaniowej lub nagrodzie pieniężnej. Co je różni?

  • Premia jest zapłatą za efekty pracy. Bywa należna, co oznacza, że pracownik może się jej domagać nawet przed sądem.
  • Nagroda z kolei ma charakter uznaniowy – to Ty decydujesz, czy chcesz pracownika nagrodzić, czy też nie. Jest to świadczenie nieobowiązkowe, a zatem takie, które możesz przyznać pracownikowi np. gdy chcesz go wyróżnić lub gdy widzisz jego zaangażowanie w pracę, ale nie możesz sobie pozwolić na stałą podwyżkę.

Zastanów się także nad świadczeniami pozapłacowymi, które możesz wprowadzić w swojej firmie zamiast podwyżki. W ten sposób możesz odpowiedzieć na oczekiwania pracowników bez konieczności podnoszenia im wynagrodzenia. Sprawdź, jakie dodatki będą mile widziane przez pracowników. Np. przygotuj listę proponowanych przez Ciebie świadczeń pozapłacowych, a następnie zrób ankietę wśród pracowników. Może się okazać, że większą wartość będzie mieć miejsce parkingowe blisko firmy, wcześniejsze wyjście z pracy w piątki lub „poza sezonem” niż kosztowne w dużych firmach pakiety sportowe czy kosze z owocami.

Dobre praktyki – wynagrodzenia w Twojej firmie

By ułatwić sobie rozmowy z pracownikami o podwyżce:

  • Pomocne mogą być raporty wynagrodzeń, które znajdziesz np. w Internecie. Dzięki nim porównasz oferowane przez Ciebie wynagrodzenie do stawek oferowanych pracownikom na tym samym stanowisku przez inne firmy.
  • Na podstawie raportów wynagrodzeń możesz też stworzyć tzw. siatkę wynagrodzeń, czyli przedział kwot oferowanych na danym stanowisku. Taka siatka pozwoli Ci lepiej zarządzać polityką wynagrodzeń w firmie, planować podwyżki, ale też komunikować się z pracownikami.
  • Rozważ jawność poziomu wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk w firmie. To nadal dość kontrowersyjny temat, jednak coraz więcej pracodawców w Polsce decyduje się na takie działanie. Wideł wynagrodzeń mogą dotyczyć konkretnych stanowisk (np. wszyscy magazynierzy, kierowcy) lub poziomów stanowisk (np. wszyscy pracownicy na stanowiskach specjalistycznych, eksperckich lub asystenckich). Dodatkowo mogą uwzględniać także np. wykształcenie, staż pracy, kwalifikacje lub osiągnięcia.

Informacja o widełkach płacowych na danym stanowisku oraz kryteriach przyznawania podwyżek jasno określają pracownikowi, co musi zrobić, aby otrzymać podwyżkę i jakiej kwoty może się spodziewać. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownicy czują się sprawiedliwie traktowani, a dodatkowo także zachęceni do wkładania jeszcze większego wysiłku w pracę oraz swój rozwój, a Tobie jest łatwiej argumentować i rozmawiać z pracownikami o podwyżce.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem

4 min czytania

Jak poprawić napiętą atmosferę w pracy?

5 min czytania

Dlaczego pracownicy fizyczni odchodzą z pracy? Wyniki badania Pracuj.pl

5 min czytania
[^[email protected]]
[^[email protected]]
[^[email protected]]
[^[email protected]]