Wskazówki

Jak skutecznie delegować zadania nowemu pracownikowi?

5 min czytania

Odwieczny nawał obowiązków w pracy, a dodatkowo nikt lepiej niż Ty sobie z nimi nie poradzi, znasz to? Zatrudniasz w związku z tym nowego pracownika z nadzieją, że będzie dla Ciebie wsparciem w codziennych powinnościach. Statystyki pokazują jednak, że zdecydowana większość z nas odczuwa dyskomfort, przydzielając poszczególne zadania podwładnym, zwłaszcza jeżeli są to osoby dopiero rozpoczynające przygodę w naszym zespole. Przeczytaj artykuł i poznaj podstawowe zasady w delegowaniu zadań nowemu pracownikowi. Sprawdź!

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wdrożyć nowego członka zespołu w obowiązki?
  • W jaki sposób delegować zadania nowemu pracownikowi?
  • Jakie korzyści i problemy wynikają z delegowania zadań?

Delegowanie zadań często mylone jest z wydawaniem poleceń. W rzeczywistości delegowanie zadań to nic innego jak dzielenie się poszczególnymi obowiązkami oraz kompetencjami z pracownikiem. Przekazując konkretne zadanie nowemu pracownikowi, okazujesz mu swoje zaufanie, dzielisz się uprawnieniami i odpowiedzialnością. Nie obawiaj się utraty kontroli, ponieważ to nadal Ty decydujesz, w jakim stopniu Twój pracownik będzie odpowiadał za dany projekt.

Wdrożenie nowego pracownika w obowiązki

Wdrożenie nowego pracownika w obowiązki jest bardzo ważnym etapem, więc jeśli zależy Ci na długotrwałej współpracy, nie bagatelizuj tego. Zaplanuj czas swojego zespołu w taki sposób, by nowy pracownik czuł się ważny i zaopiekowany, bo od tego etapu zależeć będzie jego motywacja i chęci do nauki. Przygotuj dla niego stanowisko pracy oraz potrzebne narzędzia i dokumenty, od których powinien zacząć wdrożenie. Przydziel opiekuna nowemu pracownikowi, który objaśni zasady funkcjonowania w Twoje firmie, wytłumaczy specyfikę stanowiska i wdroży w strukturę. Ustal plan oraz podstawowe obowiązki dla podwładnego, to pozwoli Ci na sprawne delegowanie zadań już na samym początku współpracy. Odpowiednia organizacja w pierwszych tygodniach pracy jest kluczowa dla nowo zatrudnionej osoby, bo zmniejsza stres oraz wpływa na lepszą adaptację. Dzięki takiemu wdrożeniu pracownik będzie w stanie efektywniej realizować swoje zadania.

Delegowanie zadań nowemu pracownikowi w praktyce

W zależności od wcześniejszego doświadczenia zawodowego nowego pracownika należy każdemu w inny sposób przekazywać uprawnienia. Osobie, która jest dopiero na początku swojej ścieżki zawodowej, deleguj obowiązki wraz z ich szczegółowym opisem. W przeciwnym razie brak wiedzy uniemożliwi pracownikowi samodzielne wykonywanie obowiązków. Zatrudniając natomiast eksperta w swojej dziedzinie, wyznaczaj zadania w sposób konkretny i rzeczowy. Ponadto zawsze formułuj jasny przekaz wraz ze wszystkimi potrzebnymi informacjami do wykonania zadania, a także wskaż cel zadania. Upewnij się, że pracownik rozumie przekazane treści. Zapewniaj pracownika o swoim wsparciu na każdym etapie realizacji zadania, gdyż jako nowy członek zespołu szczególnie potrzebuje wsparcia przełożonego.

Bardzo ważną kwestią jest monitorowanie postępów prac, dlatego ustal zasady odpowiednio wcześnie. Pamiętaj, by poinformować pracownika, w jaki sposób będzie rozliczany z końcowych efektów pracy. Warto, abyś obserwował pracownika, ale również w miarę możliwości regularnie z nim rozmawiał, by poznać jego mocne strony i aspiracje.

Korzyści płynące z delegowania zadań

Najważniejszą zaletą delegowania zadań jest to, że zyskujesz pomoc w codziennych obowiązkach, dlatego warto, abyś wprowadził taką zasadę pracy przy każdym kolejnym nowo zatrudnionym pracowniku. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na sprawach dla Ciebie najbardziej istotnych i unikniesz zajmowania się zbyt wieloma sprawami jednocześnie. To z kolei wpłynie pozytywnie na zmniejszenie poziomu Twojego stresu. Wspierając kreatywność i innowacyjność podwładnych, sam będziesz mógł nauczyć się nowych rzeczy. Gdy wprowadzisz taki podział obowiązków, będzie to nieść korzyści dla całego zespołu. Wzrośnie motywacja i zaangażowanie Twoich pracowników, a także umocni to pracę zespołową oraz rozwój poszczególnych członków zespołu.

Trudności w delegowaniu zadań

Zanim przekażesz odpowiednie uprawnienia nowo zatrudnionemu, pamiętaj, żeby gruntownie przeanalizować poszczególne zadania, by móc podjąć właściwe decyzje. Delegując zadanie pracownikowi wiedz, że od tej pory tracisz kontrolę nad jego wykonaniem, a tym samym odpowiedzialność związana z danym obowiązkiem, nie spoczywa już bezpośrednio na Twoich barkach. Może to być dla Ciebie trudne, bo wymaga zaufania i wiary w umiejętności pracownika zwłaszcza tego nowozatrudnionego. Spróbuj w pewnym stopniu zapewnić podwładnemu swobodę w podejmowaniu decyzji, ale również staraj się na bieżąco kontrolować postępy pracy nad danym projektem. Przykładowo możesz oczekiwać codziennych raportów. Co dzięki temu zyskasz? Możliwość stałego monitoringu zadania i szybką eliminację ewentualnych błędów.

Podsumowanie

Delegowanie obowiązków jest bardzo przydatnym narzędziem dla każdej osoby zarządzającej zespołem, bo pozwala z jednej strony na dzielenie się wiedzą z podwładnymi, a z drugiej działa motywująco na zespół, dając szansę na rozwój i ciągłe podnoszenie kompetencji. Proces ten umożliwi Ci także wyłuskanie prawdziwych talentów w zespole oraz wzmocni kreatywność całej grupy. Pamiętaj jednak, że w inny sposób deleguje się zadania doświadczonemu pracownikowi a inaczej nowemu członkowi zespołu, który potrzebuje większego monitoringu i wsparcia w działaniu. Obserwuj nowego pracownika zwłaszcza w pierwszych tygodniach pracy, to pozwoli Ci na wyeliminowanie błędów oraz stopniowo będzie zwiększać jego samodzielność.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Jak zdemotywować pracownika? Poznaj 5 najczęstszych błędów w zarządzaniu pracownikami

5 min czytania

Zarządzanie przez wartości – poznaj nowy trend w zarządzaniu firmą i pracownikami

5 min czytania

Koniec pracy zdalnej po epidemii. Jak ułatwić pracownikom powrót do biura?

7 min czytania