Case study

Jak zatrudnić magazyniera?

5 min czytania

Pilnie potrzebujesz nowego pracownika, ale zainteresowanie Twoją ofertą nie jest satysfakcjonujące? Z pewnością zastanawiasz się, jak temu zaradzić. Najlepiej więc – wrócić do początku, czyli do treści ogłoszenia o pracę. Sprawdź, jak z takim wyzwaniem poradzili sobie inni pracodawcy.

Sytuacja wyjściowa

Firma działająca w branży handlowej posiada kilka sklepów stacjonarnych i stale rozwija swoją działalność. Rok temu rozpoczęła sprzedaż w Internecie. W związku z rosnącą liczbą zamówień urosły także potrzeby firmy w zakresie obsługi magazynu.

Pierwszy krok w rekrutacji magazyniera

Pracodawca opublikował ogłoszenie na stronie Pracuj.pl. Treść ogłoszenia była krótka. Opis stanowiska składał się z dwóch punktów, w których obowiązki były zapisane hasłowo – „wykonywanie czynności magazynowych”, „dbanie o porządek”. Czego zatem pracodawca oczekuje od potencjalnego pracownika? Doświadczenia w pracach magazynowych, zaangażowania, dyspozycyjności i sumienności. Firma w zamian oferuje umowę o pracę lub umowę-zlecenie w zależności od potrzeb kandydata. Pracodawca wskazał, że chodzi o pracę w systemie 3-zmianowym. Pojawiła się też informacja o lokalizacji – dokładny adres miejsca pracy, czyli magazynu. Kandydaci nie musieli przysyłać CV – portal Pracuj.pl umożliwia aplikowanie bez dołączania życiorysu dla pracowników fizycznych. W tym przypadku pracodawca cenił sobie to rozwiązanie ze względu na zaoszczędzenie czasu na przeglądaniu dokumentów od kandydatów. Pracodawca wykazał się otwartością na potrzeby kandydatów – uwzględnił fakt, że dojazd na rozmowę rekrutacyjną może być dla niektórych kłopotliwy, dlatego zdecydował się na oznaczenie „Rekrutacja zdalna” w serwisie Pracuj.pl.

Okiem eksperta:

,,Pracodawca pominął opis firmy, ograniczając się tylko do umieszczenia nazwy firmy i informacji, o jaki rodzaj magazynu chodzi (w tym wypadku – handlowy). Kandydaci niechętnie zgłaszają się do firm, o których nic nie wiedzą. Oferty pracy bez opisu firmy mogą być traktowane jako mało wiarygodne. Bardzo dobrze, że pracodawca podał dokładną lokalizację firmy. To jedna z bardziej pożądanych przez kandydatów informacji. Lokalizacja miejsca pracy może być atutem oferty pracy, ale także ułatwia wyszukanie danej oferty w serwisie czy aplikacji mobilnej. W przypadku rekrutacji pracowników magazynowych często bardzo dobrze sprawdza się wyróżnienie ogłoszenia odznaką „Superoferta”. To sygnał dla kandydatów, że oferta jest sprawdzona i godna uwagi. Dzięki temu więcej kandydatów zgłasza chęć podjęcia pracy.” – mówi Piotr Jackiewicz, opiekun skuteczności ogłoszeń w Pracuj.pl.

Problem:

Po tygodniu publikacji na ogłoszenie odpowiedziało niewielu kandydatów, głównie osoby młode, które szukały dorywczego zajęcia czy dodatkowego źródła zarobku. Zgłaszali się też studenci z pytaniem, czy w grę wchodzi weekendowa lub sporadyczna, okazjonalna współpraca. Tymczasem właścicielowi zależało na kimś, kto chciałby się związać z firmą na stałe i w przyszłości – jeśli sprawdzi się na tym stanowisku – mógłby nadzorować i służyć wsparciem dla kolejnych nowo zatrudnionych magazynierów.

Rozwiązanie:

W tej sytuacji pracodawca postanowił zmienić treść ogłoszenia:

  • Dodał opis firmy – ile lat istnieje na rynku, co sprzedaje, ilu zatrudnia pracowników.
  • Opis stanowiska poszerzył o dodatkowe, bardziej precyzyjne punkty, mówiące m.in. o prowadzeniu dokumentacji (odbiór towaru), inwentaryzacji magazynu, kontroli stanów magazynowych.
  • Dodał także informację o godzinach pracy magazynu, co – jak się później okazało – miało duże znaczenie dla kandydatów.
  • Podane zostały także warunki płacowe i informacja o comiesięcznych premiach, a także benefity – opieka medyczna oraz ciepłe posiłki.

Dzięki nowej wersji ogłoszenia kandydaci zyskali też szerszy obraz warunków zatrudnienia.

Efekt:

Tym razem zainteresowanie ogłoszeniem było znacznie większe i pojawili się kandydaci, którzy mieli już za sobą doświadczenie w pracy magazynowej. Właściciel firmy prowadził z nimi rozmowy telefoniczne i spotkania stacjonarne, podczas których dopytywał o doświadczenie, ale również zadawał pytania, dzięki którym mógł bliżej poznać zarówno oczekiwania kandydata, jak i mocne strony oraz umiejętności miękkie (dotyczące np. pracy zespołowej, organizacji czasu itd.).

Zatrudnienie magazyniera

W efekcie po blisko 4-tygodniowej rekrutacji pracodawca zdecydował się utworzyć dwa nowe stanowiska pracy. Jedno z nich zajęła osoba, która już kiedyś pracowała w centrum magazynowym, a drugie – magazynier z 2-letnim doświadczeniem, który wykazywał predyspozycje liderskie, dzięki dobrze rozwiniętym umiejętnościom interpersonalnych.

Podsumowanie

Przygotowując ogłoszenie, warto zastanowić się, co jest kluczowe dla pracodawcy, ale też spojrzeć na ofertę oczami kandydatów i uwzględnić interesujące ich aspekty. Pozwoli to usprawnić proces rekrutacji i zaowocuje satysfakcjonującą współpracą, która prawdopodobnie nie zakończy się już po pierwszych miesiącach.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Jak zatrudnić przedstawiciela handlowego?

4 min czytania

Rekrutacja pracownika na stanowisko Doradca klienta

5 min czytania

Serwisant/technik serwisu/inżynier serwisu – case study z udanej rekrutacji

4 min czytania