Jak zatrudnić przedstawiciela handlowego? Case study klienta Pracuj.pl

Pozyskanie skutecznego przedstawiciela handlowego, który będzie chciał na dłużej związać się z jedną marką, to nie lada zadanie, zwłaszcza gdy na rynku panuje duża konkurencja. Zapraszamy do lektury historii, dzięki której dowiesz się, jakich błędów rekrutacyjnych nie popełniać a w efekcie jak zatrudnić przedstawiciela handlowego?

Sytuacja wyjściowa

Firma z województwa mazowieckiego działa w branży kosmetycznej. Nie planuje teraz prowadzić procesów rekrutacyjnych, jednak sytuacja losowa - nagłe odejście jednego z pracowników - sprawia, że pilnie potrzebny jest nowy przedstawiciel handlowy. Pada pytanie: jak zatrudnić przedstawiciela handlowego szybko i sprawnie?

Rozpoczynają się poszukiwania...

Przygotowanie ogłoszenia na przedstawiciela handlowego

Firma na szybko przygotowała krótki tekst, w którym poinformowała, że poszukuje kandydatów ze znajomością języka angielskiego, posiadających prawo jazdy kat. B, doświadczenie zawodowe i co najmniej średnie wykształcenie. Wskazana forma zatrudnienia to umowa o pracę na pełny etat lub własna działalność gospodarcza – w zależności od preferencji potencjalnego pracownika. Do kontaktu podano adres e-mail oraz numer telefonu. Kandydaci zostali poproszeni o przysłanie CV. Pracodawca zamieścił informację, że praca będzie się odbywać na terenie województwa mazowieckiego, a także podał datę, od kiedy potrzebuje nowego pracownika.

Dopracowanie oferty

Nieco chaotyczne działanie i w pośpiechu stworzony komunikat nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Spłynęło niewiele CV, zwykle od osób niemających związku z branżą kosmetyczną albo takich, które dopiero stawiają pierwsze kroki w sprzedaży. Niektórzy zainteresowani dzwonili – głównie z licznymi pytaniami o szczegóły oferty. Jak w takiej sytuacji zatrudnić przedstawiciela handlowego?

Po tygodniu od publikacji takiej krótkiej oferty w sieci pracodawca postanowił stworzyć bardziej profesjonalne ogłoszenie, z uporządkowaną, przejrzystą strukturą. Na stronie Pracuj.pl firma opublikowała treść, która wyróżniała się logotypem na liście ogłoszeń. W krótkim opisie swojej działalności zaznaczyła, że chodzi o branżę kosmetyczną i wskazała, co ją wyróżnia na tle konkurencji.

Kolejność sekcji w ogłoszeniu ma znaczenie, dlatego zaraz po opisie firmy znalazły się: opis stanowiska, sekcja z wymaganiami i rubryka: „oferujemy”. W opisie stanowiska zawarto informacje na temat produktów, które będą promowane i sprzedawane. Do zadań pracownika będzie należeć przede wszystkim pozyskiwanie nowych klientów i tworzenie prezentacji. Pracodawca uwzględnił również formę kontaktu z klientami – głównie wyjazdy i spotkania bezpośrednie.

Doprecyzowano wymagania – pojawiła się informacja, że konieczne jest co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe, mile widziane w branży kosmetycznej, ale istnieje też możliwość przyuczenia i wzięcia udziału w szkoleniach produktowych. Doprecyzowano wymóg dotyczący znajomości języka angielskiego – wystarczy poziom B2. Następnie pracodawca postanowił rozbudować sekcję „oferujemy”. Zachowana została informacja o możliwości wyboru umowy o pracę (pełny etat) lub kontraktu B2B, a jako benefit pracodawca zaproponował dofinansowanie nauki języka obcego. Pracodawca zadeklarował, że zapewnia służbowy telefon, laptop i samochód. Wśród korzyści znalazł się elastyczny grafik.

Selekcja CV i komunikacja z kandydatami

Po publikacji ogłoszenia wzrosło zainteresowanie wakatem. Kilku kandydatów nie mogło spotkać się osobiście, dlatego właściciel firmy zdecydował się na wideorozmowę. Zdalną formę rekrutacji można oznaczyć w ogłoszeniu o pracy na Pracuj.pl. Ostatecznie trzy osoby poproszono o wykonanie zadania - przygotowanie prezentacji i odegranie scenki sprzedażowej.

Zatrudnienie przedstawiciela handlowego

Umowę podpisano z osobą, która najlepiej poradziła sobie w części praktycznej i posiadała doświadczenie handlowe w pokrewnej branży. Dla pracownika z kolei najistotniejsze było zapewnienie dostępu do nauki języków obcych oraz elastyczne godziny pracy.

Podsumowanie - jak zatrudnić przedstawiciela handlowego?

Ogłoszenie uwzględniające potrzeby zarówno pracodawcy, jak i potencjalnego pracownika – to klucz do skutecznej rekrutacji. Warto na spokojnie stworzyć profil kandydata, opracować kryteria i zastanowić się nad swoimi przewagami konkurencyjnymi, które można podkreślić w ogłoszeniu. Dbając o wszystkie kluczowe elementy oferty zaoszczędzimy kandydatom domysłów i szybciej zatrudnimy niezbędnego pracownika.

AUTOR ARTYKUŁU
Pracuj.pl dla Firm
OPUBLIKOWANO
31 lipca 2020
KATEGORIE
Skuteczne ogłoszenie o pracę
UDOSTĘPNIJ
Szukasz pracownika?
Sprawdź ofertę dla firm na Pracuj.pl!
Sprawdź

Więcej z tej kategorii