Porady

Jak zdemotywować pracownika? Poznaj 5 najczęstszych błędów w zarządzaniu pracownikami

5 min czytania

Efektywne motywowanie pracowników to podstawa sukcesu każdej firmy. Większość pracodawców i osób zarządzających pracownikami dobrze wie, co zrobić by zmotywować swój zespół do pracy. Dużo rzadziej jednak porusza się temat demotywacji pracowników oraz czynników, które zniechęcają Twoich podwładnych do działania. Co zatem może obniżyć zaangażowanie pracowników? Czym można ich zdemotywować? Sprawdź!

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest demotywacja i dlaczego potrafi popsuć efektywność pracy?
  • Co demotywuje pracowników?
  • Jakie błędy w zarządzaniu pracownikami mogą działać demotywująco, choć wcale na to nie wskazują?

Czym jest demotywacja i dlaczego potrafi tak bardzo popsuć efektywność pracy?

Czy demotywacja to przeciwieństwo motywacji? Nie do końca. Demotywacja to nie tylko brak zapału do wykonywanych zadań, ale i powodowanie spadku efektywności działań poprzez zniechęcenie i brak poczucia przynależności do zespołu lub firmy. Zdemotywowany pracownik nie wykorzystuje swoich możliwości i nie angażuję się w pracę. Zwykle przyczyną demotywacji są błędy w zarządzaniu pracownikami.

Oprócz godnego wynagrodzenia, większość pracowników oczekuje też przyjaznej atmosfery, umiarkowanej ilości stresu, a także bycia docenionym ze strony pracodawcy. Od tych czynników przede wszystkim zależy efektywność realizacji zadań firmowych. Pracownik, który nie czuje się dobrze w miejscu pracy, posiada dużo mniejszą motywację do pracy i wykonuje swoje obowiązki mniej wydajnie, niż pracownik, który jest zadowolony.

Co najczęściej demotywuje pracowników?

Powodów demotywacji pracownika jest bardzo wiele. Poniżej przedstawiamy 5 czynników najczęściej obniżających motywacje pracowników.

Niejasny podział obowiązków

Nieznajomość celu oraz zwątpienie, jakie znaczenie mają konkretne obowiązki danego pracownika dla funkcjonowania całej firmy, to czynniki, które zmniejszają zaangażowanie pracownika. Dodatkowo zmniejszają zadowolenie z pracy. Jako pracodawca powinieneś więc regularnie podkreślać, dlaczego wykonywane przez pracowników zadania są ważne dla całej firmy i jakie są dalsze wobec nich oczekiwania.

Brak możliwości rozwoju w danej firmie

Co ciekawe, to właśnie ten aspekt najczęściej podają pracownicy pytani co obniża ich motywację do pracy. Brak możliwości rozwoju okazuje się bardziej demotywujący niż brak możliwości zwiększenia wynagrodzenia. Sam fakt posiadania pracy nie jest już czymś wyjątkowym, pracownicy chcą nabierać nowych umiejętności, brać udział w szkoleniach, awansować. Gdy taka możliwość jest im odebrana, tracą zapał do wykonywania swoich obowiązków.

Brak feedbacku i docenienia ze strony przełożonego

Niestety wciąż żyjemy w realiach, gdzie przekazywany jest w większości tylko negatywny feedback. Pochwalenie pracownika wciąż zdarza się dużo rzadziej, a często jest znacznie bardziej potrzebne. Od konstruktywnego feedbacku jeszcze gorszy jest jednak jego brak. A przecież każdy chce wiedzieć, jak sprawdza się na zajmowanym przez siebie stanowisku. Brak merytorycznego wsparcia ze strony przełożonego może skutkować brakiem efektywności pracownika i poczuciem, że jego praca jest mało ważna.

Kiepska atmosfera w zespole

Nieprzyjemne emocje i napięta atmosfera w pracy to jeden z najczęściej wymienianych przez pracowników czynnik, który znacząco obniża zaangażowanie i efektywność działań podwładnych. Fakt spędzania 8 godzin i wykonywania swoich obowiązków w miejscu, w którym pracownik nie czuje się dobrze i komfortowo, powoduje spadek jego motywacja oraz brak chęci przychodzenia do pracy.

Nierealistyczne cele i terminy

Często pracodawca, chcąc zmotywować zespół, narzuca cele i terminy niemożliwe do wykonania. Może to jednak mieć zupełnie odwrotny skutek. Zespół, który wie, że ma małe szanse na zrealizowanie celów, czuje, że będzie musiał nadrobić braki robiąc nadgodziny i tym samym rezygnując z czasu dla siebie i rodziny.

Zachowania i wypowiedzi, o których być może nie wiedziałeś, że mogą działać demotywująco

Zdarza się, że nieświadomie przełożony zachowuje się w sposób, który demotywuje pracownika. Do zachowań, które wywołują taką reakcję, należą:

Przesadne chwalenie jednej osoby

Z jednej strony wspomnieliśmy o uznaniu i docenianiu pracowników. Z drugiej… nie można z tym przesadzić, szczególnie jeśli pochwały dotyczą wyłącznie jednej osoby. Wybranie faworyta i podkreślanie jego zasług przy każdej możliwej okazji to świetny sposób na zdemotywowanie reszty zespołu.

Nadmierna kontrola

Pracownicy lubią transparentność i jasność przydzielonych im zadań ale… niekoniecznie lubią być kontrolowani. Sprawdzający na bieżąco najmniejsze szczegóły poszczególnych projektów szef wywołuje u pracowników nic innego, jak tylko poczucie braku zaufania. Postaraj się traktować swoich podwładnych tak, jak sam chciałbyś być traktowany przez swojego szefa.

Podsumowanie

Rozwój firmy rzadko jest możliwy bez zaangażowania pracowników. Wystarczy kilka prostych działań, aby zwiększyć efektywność Twojego zespołu. Z drugiej strony, wystarczy kilka drobnych błędów, aby ta efektywność drastycznie spadła. Dlatego wiedząc już, czym można zdemotywować pracownika, postaraj się, aby opisanych sytuacji było jak najmniej.

50% rabatu na pierwsze ogłoszenie o pracę

Czytaj również

Romans w pracy - jakie konsekwencje mogą zostać wyciągnięte?

8 min czytania

Ergonomia pracy – przewodnik pracodawcy

5 min czytania

Gospodarka 4.0. na rynku pracy

5 min czytania