Porady

Koniec okresu próbnego – jak przeprowadzić rozmowę z pracownikiem?

6 min czytania

Okres próbny to czas, kiedy pracodawca ma możliwość sprawdzenia nowo zatrudnionego pracownika pod kątem dopasowania go do stanowiska pracy, zespołu oraz podejścia do wykonywanych obowiązków. Koniec tego okresu wiąże się z przeprowadzeniem rozmowy z pracownikiem, podczas której razem podsumujecie i ocenicie efekty jego pracy. Bazując na doświadczeniu ekspertów z Pracuj.pl, przygotowaliśmy wskazówki, które pomogą Ci przeprowadzić rozmowę z pracownikiem na koniec jego okresu próbnego, niezależnie czy zdecydujesz się go zatrudnić, czy też podziękować mu za współpracę.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak przygotować się do rozmowy na koniec okresu próbnego?
  • jakie tematy poruszyć w trakcie spotkania z pracownikiem?
  • w jaki sposób rozmawiać z pracownikiem o trudnych kwestiach?
  • co może zyskać Twoja firma dzięki rozmowie z nowo zatrudnionym pracownikiem?

Jak przygotować się do rozmowy z pracownikiem na koniec okresu próbnego?

Warto, abyś profesjonalnie podszedł do rozmowy podsumowującej okres próbny pracownika. Pamiętaj, że im lepiej przygotujesz się do tej rozmowy i im dokładniej zastanowisz się, co chcesz mu przekazać, to, tym bardziej efektywne spotkanie przeprowadzisz. Swoim podejściem okażesz pracownikowi szacunek i pozytywnie wpłyniesz na jego motywację.

Od początku trwania okresu próbnego zwróć uwagę, żeby regularnie i na bieżąco dawać pracownikowi feedback. Po każdym skończonym zadaniu lub projekcie poświęć mu chwilę i daj konkretne wskazówki czy uwagi. Notuj wszystkie swoje wnioski, które przytoczysz w czasie rozmowy na koniec okresu próbnego. W ten sposób zachowasz obiektywizm i unikniesz kierowania się uczuciami towarzyszącymi Ci w ostatnich dniach wspólnej pracy.

Gdy okres próbny zacznie się kończyć, zaplanuj spotkanie oceniające pracownika. Organizację spotkania zapnij na ostatni guzik:

  1. Zaplanuj czas i miejsce spotkania. Zadbaj o komfortowe miejsce, w którym będziecie mogli swobodnie porozmawiać.
  2. Uprzedź pracownika o planowanym spotkaniu. Wyjaśnij mu, jakie tematy będziesz poruszać w trakcie rozmowy i jakich pytań może się spodziewać. Dzięki temu dasz mu czas na przygotowanie się i ograniczysz jego stres wywołany wyobrażeniami na temat spotkania oceniającego efekty pracy.

Zanim spotkasz się z pracownikiem, porozmawiaj z osobami, które miały okazję z nim współpracować i poproś o opinię na jego temat. Im więcej informacji zgromadzisz, tym łatwiej będzie Ci podsumować czas, który pracownik spędził w Twojej firmie. Będziesz mógł sprawdzić, jak poradził sobie z powierzonymi obowiązkami i zintegrował się z pozostałymi współpracownikami.

Jakie tematy poruszyć w rozmowie kończącej okres próbny?

Opracuj plan rozmowy i przemyśl wszystkie kwestie, które chcesz poruszyć. Etapy rozmowy zależą od Twojej decyzji, czy pracownik zostanie w firmie czy też nie. Są jednak tematy, które w obu przypadkach warto poruszyć:

  1. Przypomnij, ile trwał okres próbny.
  2. Podsumuj zakres zadań i odpowiedzialności pracownika. Porozmawiajcie o zrealizowanych przez pracownika projektach i zadaniach.
  3. Jeśli chcesz zatrudnić pracownika po okresie próbnym, poproś go o samoocenę jego pracy. To doskonały moment, żeby nowa osoba podzieliła się z Tobą swoją opinią, co jej się udało i z czego jest szczególnie zadowolona. Które obszary i jakie elementy pracy najbardziej jej się spodobały? Zachęć ją także do opowiedzenia, jak układała jej się współpraca z kolegami innymi pracownikami. Warto również dopytać, jakie są jej ogólne wrażenie pracy w Twojej firmie.
  4. Udziel pracownikowi feedbacku – powiedz, za co go cenisz oraz wskaż obszary, w których zależy Ci, aby rozwinął swoje kwalifikacje lub kompetencje.
  5. Razem z pracownikiem wypracujcie sposoby, na uzupełnienie brakujących kompetencji. Pamiętaj, że dużo większą szansę na zrealizowanie mają te pomysły i terminy, które wyszły od pracownika niż te, które mu zostały przez Ciebie narzucone.
  6. Przedstaw pracownikowi dalsze etapy współpracy. Udziel dokładnych informacji o terminie podpisania umowy o pracy, oferowanym stanowisku po okresie próbnym oraz nowym zakresie obowiązków. Zapytaj, czy wszystko jest jasne i czy pracownik akceptuje zaproponowane warunki.

Rozmowa na koniec okresu próbnego – Jak rozmawiać z pracownikiem o trudnych kwestiach?

Jeśli zastanawiasz się, jak dobrze przygotować się do rozmowy kończącej okres próbny pracownika, pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest balans między profesjonalizmem a życzliwością i empatią, którymi zostanie obdarowany Twój pracownik. Rozmowa oceniająca może wywoływać stres lub lęk u pracownika, dlatego ważne jest, aby mu pokazać, że masz pozytywne intencje. Jeśli wskazujesz „braki” w umiejętnościach lub błędy w zrealizowanych zadaniach, daj pracownikowi możliwość wyjaśnienia sytuacji. Daj mu szansę zaproponowania, jak poradzi sobie w przyszłości. Część pracowników, słysząc uwagi z Twojej strony, może pod wpływem stresu zacząć się bronić. Miej świadomość, że to, co usłyszysz, może być przykre lub trudne do przyjęcia. Zdarza się, że pracownicy, zwłaszcza w przypadku, kiedy wraz z końcem okresu próbnego odchodzą z firmy, dają upust swoim emocjom i nie szczędzą słów krytyki. Postaraj się zaaranżować przyjazną atmosferę opartą na zaufaniu. Nie bój się wyjść im naprzeciw i pytaj o szczegóły. To niezwykle cenna wiedza, którą można wykorzystać, żeby poprawić sytuację i przekuć niedoskonałości w mocne strony firmy.

Jak wykorzystać rozmowę oceniającą do ulepszenia Twojej firmy?

W czasie rozmowy na koniec okresu próbnego warto porozmawiać z pracownikiem nie tylko o jego pracy, ale także o jego spostrzeżenia na temat Twojej firmy. Dopytaj o jego wrażenia dotyczące atmosfery, organizacji pracy, produktów, procesu wdrożenia nowego pracownika. Świeże spojrzenie nowo zatrudnionego pracownika potrafi wskazać obszary warte poprawy, do których „stali” pracownicy zdążyli już się przyzwyczaić. Nowi pracownicy mogą także zainspirować Cię do konkretnych zmian. Powołując się na procesy i działania, które dobrze sprawdzały się w ich poprzednich miesiącach pracy.

Podsumowanie

Każda rozmowa podsumowująca próbne zatrudnienie pracownika w Twojej firmie nie jest łatwym zadaniem. Pamiętaj, żeby się do niej odpowiednio przygotować. Zarezerwuj sobie czas, zorganizuj spokojne miejsce i zaplanuj, co chcesz przekazać pracownikowi i jaki efekt spotkania chcesz osiągnąć. Podczas samej rozmowy skup się na faktach, oceń pracę pracownika, pochwal go za osiągnięte efekty, ale staraj się nie ulegać emocjom związanymi z ostatnimi dniami wspólnej pracy. Oprócz przekazania pracownikowi feedbacku dotyczącego jego pracy dopytaj również o jego spostrzeżenia dotyczące pracy w Twojej firmie. Rozmowa na koniec okresu próbnego często jest dla pracodawcy wartościowym źródłem informacji o firmie.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Skuteczna komunikacja w zespole - poznaj podstawowe zasady

5 min czytania

Jak zbudować zaangażowanie pracowników i osiągnąć sukces w biznesie?

6 min czytania

Wypalenie zawodowe – jak sprawdzić, czy dotyczy to Twojego pracownika?

6 min czytania