Porady

Konkurencja na rynku pracy – jak wyróżnić się rekrutując na stanowiska specjalistyczne?

6 min czytania

Rynek pracownika wymaga od pracodawców zaangażowania w prowadzone rekrutacje. Na przykładzie portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl, można zauważyć jak ilość ofert pracy rośnie z kwartału na kwartał. To oznacza, że konieczne jest podjęcie działań, dzięki którym dana oferta pracy wyróżni się na tle pozostałych ogłoszeń już na początkowym etapie rekrutacji, czyli publikacji ogłoszenia. Podpowiadamy jak to zrobić.

Spis treści:

  1. Sytuacja na rynku pracy w 2022 roku
  2. Branże, w których o pracowników najtrudniej
  3. Sposoby na wyróżnienie się spośród innych pracodawców
  4. Podsumowanie

Streszczenie:

Pozyskanie specjalisty jest obecnie wyzwaniem, a sytuację dodatkowo utrudnia kryzys gospodarczy. W związku z inflacją pracownicy zwracają jeszcze większą niż dotychczas uwagę na wysokość pensji i stabilność zatrudnienia. Pracodawcy powinni zatem zadbać o odpowiednią prezentację firmy i szczegółowe informacje zawarte w ogłoszeniu. Na decyzje kandydatów, obok widełek zarobkowych, najbardziej wpływają lokalizacja firmy i benefity pozapłacowe.

Sytuacja na rynku pracy w 2022 roku

Z raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów. I półrocze 2022” wynika, że minione 6 miesięcy przyniosło kolejny rekord pod względem aktywności rekrutacyjnej pracodawców. W tym okresie na portalu Pracuj.pl poszukiwano niemal 600 000 pracowników. Zmiany na rynku pracy nie tylko napędzają zapotrzebowanie na kadry, ale też wpływają na jakość i różnorodność ogłoszeń.[1] Nie bez znaczenia dla rekrutacji jest również inflacja, wojna w Ukrainie i spirala płacowo-cenowa.

W rezultacie, 7 na 10 polskich firm ma problem z obsadzeniem wolnych stanowisk pracownikami o pożądanym profilu.[2] Wśród najbardziej poszukiwanych kompetencji znajdują się nie tylko umiejętności twarde, ale również miękkie, takie jak: odporność na stres, umiejętność adaptacji, rzetelność, dyscyplina czy kreatywność.

Pracodawco! Szukasz pracowników? Opublikuj ogłoszenie na Pracuj.pl

 

Branże, w których o pracowników najtrudniej

Największe trudności z obsadzeniem miejsc pracy mają firmy w:

  1. gastronomii i hotelarstwie (85%),
  2. bankowości i finansach (77%),
  3. produkcji (75%).

Rywalizacja o fachowców uderza najbardziej w małe i średnie przedsiębiorstwa. Aż 74% właścicieli tego typu biznesów zmaga się z niedoborem kadr.[2]

Z tego powodu, coraz więcej pracodawców w ramach zachęty oferuje pracę zdalną lub hybrydową oraz zamieszcza w ogłoszeniu widełki wynagrodzeń.

Sytuacja na rynku pracy w handlu

Pracowników brakuje zarówno w handlu detalicznym, jak i hurtowym. Na portalu Pracuj.pl skierowanych jest do nich ponad 23 000 ofert zatrudnienia.

Pracodawcy w tej branży chętnie zatrudniliby zwłaszcza:

  • specjalistów od IT & analizy danych,
  • pracowników logistyki,
  • marketerów,
  • ekspertów od HR & administracji.

Sytuacja na rynku pracy w obsłudze klienta

Na Pracuj.pl znajduje się obecnie blisko 13 000 ogłoszeń o pracę w obsłudze klienta. W tej kategorii największe wyzwania stoją przed branżą gastronomii i hotelarstwa. Talentów poszukuje aż 50% badanych firm.

Sytuacja na rynku pracy fizycznej

Zapotrzebowanie na pracowników fizycznych w ostatnim półroczu 2022 roku wyraźnie wzrosło. Do tej grupy skierowanych jest obecnie 26 990 ofert. Prawie 80% firm budowlanych ma kłopoty ze znalezieniem fachowców.[2] Jedną z przyczyn jest wybuch wojny w Ukrainie, a wraz z nią masowy wyjazd ukraińskich pracowników.

Sposoby na wyróżnienie się spośród innych pracodawców

W czasach mediów społecznościowych kluczową rolę w rekrutacji odgrywa reputacja Twojej firmy wśród obecnych i byłych pracowników. Warto sprawdzić, jakie opinie można przeczytać o Twoim biznesie i wyciągnąć wnioski.

Wyróżniająca się oferta to nie tylko logo i rzucające się w oczy tło. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na jej treść.

Do najważniejszych decyzji należą:

  • Ton wiadomości

Zaprezentuj się jako komunikatywny pracodawca, dbający o transparentność. Ton wypowiedzi dostosuj do stanowiska i poszukiwanego profilu kandydata. Pamiętaj, że nazbyt formalny język, może nie tylko zmęczyć kandydata, ale również sprawić, że ogłoszenie wyda się niezrozumiałe. Lepiej postawić na nieco lżejszy, bardziej bezpośredni styl komunikacji, który z pewnością sprawi, że pracownik odbierze Twoją firmę jako przyjazne miejsce do pracy.

  • Długość ogłoszenia

Pracodawca musi znaleźć balans pomiędzy ogłoszeniem, które wyczerpująco odpowiada na najważniejsze pytania kandydata i pozwala sobie wyobrazić codzienność na stanowisku a takim, które można szybko przejrzeć i zrozumieć. Wykorzystaj wypunktowanie i podkreślenie grubą czcionką najistotniejszych elementów. Jasno daj do zrozumienia, które kwalifikacje są wymagane, a jakie mile widziane. Warto krótko opisać, czym zajmuje się firma, ale nie musisz podawać jej całej historii. Zamiast tego zamieść link do strony Twojego biznesu czy profilu na LinkedIn, gdzie zainteresowani znajdą więcej informacji.

  • Oferowane benefity

Atrakcyjne benefity dla pracowników mogą stanowić dobre rozwiązanie zarówno dla pracodawców, szukających nowych pracowników, jak i tych, którzy chcieliby wzmocnić lojalność obecnych zatrudnionych. Benefity mogą dotyczyć budowania pozytywnej atmosfery w zespole. Mogą to być wyjazdy integracyjne, przestrzeń do odpoczynku w firmie, w której pracownicy mają szansę zrelaksować się w przerwie oraz lepiej poznać swoich współpracowników.

Jednak w świetle kryzysu gospodarczego bardziej skuteczne mogą okazać się benefity, które pozwolą pracownikom na oszczędzenie codziennych wydatków np. praca zdalna, dofinansowanie dojazdów do pracy. dofinansowanie posiłków w pobliskich restauracjach lub kupony zniżkowe na produkty i usługi Twojej firmy oraz partnerskich biznesów.

Trzecią ważną kategorią są benefity, które umożliwiają zadbanie o równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, np. elastyczny czas pracy, bilety na wydarzenia kulturalno -sportowe czy karnety na siłownię.

Podsumowanie

Sytuacja na rynku pracy w 2022 roku wymusza na pracodawcach większe otwarcie się na oczekiwania kandydatów m.in.:  poprzez zamieszczanie w ofertach pracy informacji o oferowanych zarobkach czy też możliwości pracy zdalnej.

Aż 70% działających w Polsce firm ma trudności z wypełnieniem wakatów. Do kategorii, cieszących się największym zainteresowaniem, należą sprzedaż, obsługa klienta oraz praca fizyczna. Jeśli obawiasz się, że Twoja kadra może odejść do konkurencji, oprócz podwyżek rozważ także wprowadzenie niebanalnych benefitów pozapłacowych.

 

[1] Raport Pracuj.pl: “Rynek Pracy Specjalistów w I półroczu 2022”, dostępny pod adresem: https://media.pracuj.pl/198123-komentarz-rynek-pracy-specjalistow-h1-2022 ; dnia 10.10.2022 r.

[2] Raport ManpowerGroup, „Niedobór talentów”; dostępny pod adresem: https://polskiprzemysl.com.pl/wp-content/uploads/raport-niedobor-talentow.pdf; dnia 10.10.2022 r.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Karta szkolenia wstępnego BHP

5 min czytania

Sytuacja na rynku pracy pod koniec 2022 r.

6 min czytania

Badania kierowców zawodowych – o co powinien zadbać pracodawca

6 min czytania