Marka pracodawcy - jak się wyróżnić?

Mobilność kandydatów jest obecnie na rekordowo wysokim poziomie. Kandydaci nie wahają się ze zmianą obecnego pracodawcy na rzecz atrakcyjniejszej oferty. Jednak nie zawsze decydujące są zarobki. Przy wyborze miejsca zatrudnienia znaczenie ma także marka pracodawcy. Dowiedz się, jak zaprezentować swoją firmę i przyciągnąć właściwych kandydatów do pracy.
Streszczenie:
Marka pracodawcy opiera się na budowaniu pozytywnych skojarzeń z firmą, dzięki czemu wzmacnia konkurencyjność Twojego biznesu jako miejsca zatrudnienia. W jej budowaniu pomocne mogą być konferencje branżowe, chociaż najwięcej działań wizerunkowych odbywa się online za sprawą mediów społecznościowych, strony pracodawcy czy portali rekrutacyjnych. Employer Branding powinien być przemyślany, lecz nie musi wiązać się z ogromnymi kosztami. Co ważne, budowanie marki pracodawcy to nie jest jednorazowe działanie, ale wymaga długoterminowej strategii.

Marka pracodawcy – co oznacza?

Aby móc sprzedać swoje produkty czy usługi najpierw trzeba dać się znaleźć. Marka pracodawcy to zatem budowanie świadomości konsumenckiej zarówno o istnieniu Twojej firmy, jak i o tym, co ją wyróżnia spośród podobnych biznesów. Nie wystarczy jej raz zbudować. Należy ją regularnie wzmacniać.

Co ciekawe, w tworzeniu wizerunku często oferta firmy jest drugorzędna, a na pierwszy plan wysuwają się emocje czy doświadczenia, które pracodawca pragnie powiązać ze swoim biznesem.

Czym jest świadomość marki pracodawcy?

Marka pracodawcy, czyli Employer Branding to skierowana do kandydatów do pracy kampania wizerunkowa, mająca na celu przyciągnięcie do firmy wykwalifikowanych pracowników.

Świadomość marki:

  • pomaga w dotarciu do kandydatów o odpowiednim do potrzeb pracodawcy profilu;
  • zwiększa nie tylko ilość, ale i jakość zgłoszeń;
  • koncentruje się na zdobyciu lojalnych pracowników;
  • buduje konkurencyjność pracodawcy;
  • daje marce wiarygodność;
  • ułatwia budowanie relacji z kandydatami.

Twoja marka a Employer Branding

Zwiększenie widoczności Twojego produktu czy usługi pomoże Ci także w dotarciu do potencjalnych kandydatów, jednak marka firmy i marka pracodawcy to nie to samo. Podczas gdy ta pierwsza skupia się na budowaniu pozytywnych skojarzeń z ofertą Twojego biznesu, ta druga przedstawia Cię jako przyjazne miejsce do pracy.

Cele te mogą się czasami zazębiać, przykładowo wielu konsumentów chętnie sięgnie po produkty wytwarzane przez zadowolonych pracowników czy produkowane w etycznych warunkach.

Mimo to, Employer Branding podkreśla wiele aspektów, między innymi styl zarządzania pracownikami, które niekoniecznie są ważne dla klientów.

Atrakcyjny pracodawca to taki, który idzie z duchem czasu i rozumie potrzeby współczesnego pracownika, reagując na zmieniający się rynek pracy i dominujące w społeczeństwie poglądy, np. oferując urlop rodzicielski dla obojga rodziców.

Dla wielu kandydatów wyróżnikiem firmy jest jej konsekwencja w postępowaniu w zgodzie z promowanymi wartościami. Co ciekawe, ankieta przeprowadzona przez „Harvard Business Review” wraz z BetterUp Labs w Stanach Zjednoczonych wykazała, że aż 9 na 10 pracowników poświęciłoby część swojego wynagrodzenia na rzecz wykonywania pracy, która daje poczucie sensu. Dlatego tak istotne są kampanie charytatywne, świadomość ekologiczna czy wyrównywanie luki płacowej ze względu na płeć.

Wiele już pisaliśmy o polityce otwartych drzwi, czyli zachęcaniu pracowników do dzielenia się wątpliwościami i pomysłami z przełożonymi. Niektórzy uznani pracodawcy idą jeszcze dalej i sugerują, że… drzwi w ogóle nie powinno być. Takie organizacje bez hierarchii nazywane są turkusowymi i stają się z roku coraz bardziej popularne, także w Polsce.

Budowanie marki pracodawcy – jak się za to zabrać?

Działania EB powinny być przede wszystkim przemyślane, ale nie muszą rujnować budżetu ani być ogromnie skomplikowane.

Zanim zaczniesz promować swoją firmę jako atrakcyjne miejsce do pracy, najpierw:

  • stwórz strategię komunikacji firmowej,
  • zdecyduj, jakie wartości chcesz promować,
  • opracuj profil idealnego kandydata, do którego będziesz kierować swoją kampanię.

Następnie przekonaj się, co możesz zaoferować kandydatom, szukającym pracy:

  1. Przeanalizuj ofertę konkurencji i sprawdź, jaką niszę może wypełnić Twój biznes.
  2. Zapytaj, co cenią sobie w Twojej firmie obecni pracownicy – pomocna może być ankieta satysfakcji pracowniczej.
  3. Przypatrz się budżetowi firmy i zastanów się, jakie benefity pozapłacowe możesz zaoferować.

Marka pracodawcy – gdzie ją promować?

Skuteczne kampanie łączą w sobie promocję w Internecie z tą „na żywo”.

Trudno zaprzeczyć, że poszukiwanie pracy odbywa się współcześnie w większości przy pomocy komputera czy smartfona, dlatego tak ważne są działania pracodawcy online:

  • Posiadanie przyjaznej użytkownikowi strony internetowej z dobrze widoczną zakładką „Pracuj z nami”. Oprócz aktualnych ofert zatrudnienia, warto, by zawierała ona też profile członków obecnego zespołu czy klip pokazujący codzienność w firmie „od kuchni”. Dzięki temu, nawet jeśli aktualnie nie posiadasz wakatu na interesujące czytelnika stanowisko, chętniej doda on Twoją stronę do ulubionych czy zapisze się na newsletter. Dobrym pomysłem jest także umożliwienie przesłania CV w celu wyrażenia zainteresowania przyszłymi rekrutacjami.
  • Profil firmy na najważniejszych portalach rekrutacyjnych, gdzie przedstawisz wyróżniające Cię cechy i dotrzesz do osób, które nie są świadome istnienia Twojej firmy.
  • Obecność w mediach społecznościowych, dopasowanych do grupy docelowej (jeżeli Twoim celem jest pozyskanie wykwalifikowanych specjalistów, postaw raczej na LinkedIn niż TikTok).
  • Rekomendacje od byłych i obecnych pracowników – to często najbardziej zaufane źródło, z którego czerpią wiedzę o firmie kandydaci do pracy, dlatego niektórzy pracodawcy decydują się na przyznanie bonusów pracownikom, jeżeli osoba przez nich polecona zostanie zatrudniona. To też jeden z powodów, dla którego koncentrując się na zdobyciu nowych pracowników, nie wolno zapominać o obecnej kadrze.
  • Zatrudnij ambasadorów marki – nie tylko osoby zatrudnione w firmie mogą mieć coś dobrego do powiedzenia na jej temat. W budowanie marki pracodawcy możesz włączyć również partnerów biznesowych, opinie zadowolonych klientów lub konsultantów zatrudnienia.
  • Pokaż się jako specjalista - zorganizuj webinar, wykorzystaj modę na podcasty i zadbaj o publikacje w pismach branżowych, zarówno elektronicznych, jak i tych papierowych. Możesz po prostu dać tam ogłoszenie o poszukiwaniu pracowników, ale równie ważne jest pokazanie się od strony eksperta, dlatego czasami więcej „followersów” może Ci przynieść napisanie (albo zlecenie napisania) ciekawego artykułu lub udzielenie wywiadu.
Warto ze swoją kampanią wyjść „offline”. Wiele zależy od tego, ilu i jakiego rodzaju pracowników szukasz.

Nietracącym na popularności sposobem na zwiększenie widoczności marki są towary promocyjne, czyli rozdawanie produktów z logo firmy, darmowych próbek albo prezentowanie voucherów na usługi firmy.

Jednym z najważniejszych sposobów na budowanie marki pracodawcy w większych firmach jest obecność na kluczowych w danym sektorze wydarzeniach. Wybierz konferencje branżowe, które przyciągają poszukiwanych specjalistów oraz pokaż się na targach pracy. Tego typu eventy pozwalają kandydatom na nawiązanie cennej relacji nie tylko z rekruterem, ale też z pracownikami firmy.

Świetną okazją do znalezienia kandydatów o pożądanym profilu i zaprezentowania marki pracodawcy jest wspieranie ważnych dla lokalnej społeczności wydarzeń.

A jeśli nie możesz znaleźć wydarzenia, które w pełni zaprezentowałoby potencjał Twojego biznesu – zorganizuj własne!

Szukasz pracownika? Zaprezentuj swoją markę pracodawcy na dlafirm.pracuj.pl, aby skutecznie dotrzeć do kandydatów o poszukiwanym profilu.

Podsumowanie

Marka pracodawcy to nie to samo co marka produktu, chociaż czasami można połączyć oba te działania promocyjne. Budowanie marki pracodawcy polega na kreowaniu pozytywnych skojarzeń z Twoim biznesem, dzięki czemu będzie on apelował do kandydatów do pracy. Aby zaprezentować się jako atrakcyjne miejsce zatrudnienia, warto przede wszystkim zadbać o odpowiednią komunikację w Internecie, ale przydatne będą również targi pracy i konferencje branżowe. Employer Branding powinien zaprezentować Cię jako eksperta w swojej branży i pracodawcę idącego z duchem czasu. Dlatego należy reagować na zmiany na rynku pracy i w miarę możliwości adaptować swoją strategię do oczekiwań kandydatów.

AUTOR ARTYKUŁU
Zespół Pracuj.pl dla Firm
OPUBLIKOWANO
28 kwietnia 2023
KATEGORIE
Rekrutacja pracowników
UDOSTĘPNIJ
Szukasz pracownika?
Sprawdź ofertę dla firm na Pracuj.pl!
Sprawdź

Więcej z tej kategorii