Porady

Milenialsi i gen Z w pracy – nowe pokolenie pracowników

6 min czytania

Generacje Z i Y to najbardziej mobilne grupy zawodowe na rynku pracy. Dlatego w celu przeprowadzenia skutecznej rekrutacji, warto zrozumieć ich podejście do zatrudnienia i oczekiwania wobec pracodawcy. Dowiedz się, dlaczego warto inwestować w młodych pracowników i jak ich motywować.

Streszczenie:

Młodzi pracownicy należą do najbardziej mobilnych na rynku pracy i  to właśnie oni najczęściej przeglądają ogłoszenia o pracę. Aby nawiązać efektywną współpracę, należy więc zrozumieć ich oczekiwania wobec pracodawcy. Ostatnie lata wpłynęły na postrzeganie zatrudnienia i wiele z tych zmian prawdopodobnie zostanie z nami na dłużej, jak praca zdalna czy hybrydowa. Wolność pracowania z dowolnego miejsca na świecie to właśnie jeden z priorytetów dla milenialsów. Chcą oni także pracy z sensem, a zatem dla takiej firmy, która poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za środowisko i wspiera ważne dla społeczeństwa kampanie. Młodzi pracownicy pragną również możliwości rozwoju i umiejętności komunikacyjnych ze strony pracodawcy. Zwracają też uwagę na benefity pracownicze i balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.

Spis treści:

  1. Na co powinien zwrócić uwagę pracodawca, szukający młodych pracowników?
  2. Czym się charakteryzują w pracy milenialsi?
  3. Na jakie ogłoszenie o pracę odpowie osoba z pokolenia Y?
  4. Czym się wyróżniają pracownicy z pokolenia Z?
  5. Co umieścić w ogłoszeniu o pracę skierowanym do pokolenia Z?
  6. Podsumowanie

Na co powinien zwrócić uwagę pracodawca, szukający młodych pracowników?

Warto poznać oczekiwania młodych pracowników wobec pracodawcy, ponieważ nie tylko stanowią oni najbardziej mobilną grupę zawodową, ale też nieuchronnie zastępują starszą kadrę.

Paradoksalnie, mimo że wypalenie zawodowe najczęściej kojarzy się z osobami, które znacznie dłużej przebywały na rynku pracy, to właśnie generacje Z i Y deklarują znużenie obecną pracą.[1] Bierze się to najczęściej nie z lenistwa, a raczej z nienadążających za zmianami w społeczeństwie warunkami zatrudnienia. Czasy pod znakiem mobilności wymuszają na firmach powolną rezygnację z warunku pracy z biura. To właśnie osoby w wieku 25-34 lat najczęściej pracują zdalnie lub hybrydowo[2] i niechętnie z tej wolności rezygnują.

Na popularności zyskuje także tzw. workation, czyli łączenie pracy zdalnej z podróżami. Co ciekawe, według najnowszych badań Pracuj.pl już 28% Polaków wykonuje swoje obowiązki spoza biura. Wśród milenialsów liczba ta wzrasta do 36% badanych. Wbrew obawom pracodawcy, praca z domu nie oznacza obniżenia produktywności. 67% badanych deklaruje wysoką efektywność podczas workation.2

Czym się charakteryzują w pracy milenialsi?

Milenialsi to jedna z największych aktywnych zawodowo grup, dlatego warto zrozumieć ich styl pracy i poznać oczekiwania. 

Do millenialsów, czyli pokolenia Y, zalicza się osoby urodzone w latach 1983 – 2001. 

Milenialsi dorastali w czasach globalnego optymizmu i do dziś wielu z nich pozostaje idealistycznie nastawionych. Takie podejście ma przełożenie na pracę, ponieważ będą oni szukali zatrudnienia w firmach, które robią coś dobrego dla społeczeństwa czy środowiska. Na ich globalne myślenie wpłynęło także wejście Polski do Unii Europejskiej. Dlatego są gotowi na częste zmiany miejsca zamieszkania i pracy. Co za tym idzie, z łatwością adaptują się do nowych warunków. Na czas ich dzieciństwa przypada też znaczne przyśpieszenie postępu technologicznego, przez co komfortowo czują się z cyfryzacją.

Na jakie ogłoszenie o pracę odpowie osoba z pokolenia Y?

Pracownicy z pokolenia Y oczekują od pracodawcy:

  • częstej informacji zwrotnej, przez co będą zwracać uwagę na politykę otwartych drzwi w firmie,
  • transparentności i sprawnej komunikacji podczas rekrutacji,
  • pomysłu na rozwój pracowników w postaci ciekawej oferty szkoleń i kursów,
  • umożliwienia balansu między życiem prywatnym a zawodowym. Milenialsi cenią sobie możliwość odpoczynku i spędzania wartościowego czasu z rodziną i przyjaciółmi. Dlatego ogłoszenie, na które z przyjemnością odpowiedzą, będzie zawierało informację o opcji pracy z domu czy elastycznych godzinach. Wśród benefitów pozapłacowych ucieszą ich natomiast zajęcia z jogi, bilety na wydarzenia kulturalne czy sportowe oraz karta sportowa.

Czym się wyróżniają pracownicy z pokolenia Z?

Pokoleniem Z określa się osoby urodzone pomiędzy 1993 a 2010. Jako pierwsze pokolenie, które wyrosło otoczone nowoczesną technologią, często to właśnie w branży informatycznej szukają pracy. Co więcej, wśród pokolenia Z jest rekordowa liczba osób z wyższym wykształceniem. Mają opinię pracowników wymagających i skłonnych do częstej zmiany miejsca zatrudnienia. Jednocześnie deklarują, że zależy im na stabilizacji. Jak zatem do nich dotrzeć?

Pracodawco, rekrutujesz pracowników? Opublikuj ogłoszenie o pracę w Pracuj.pl

Co umieścić w ogłoszeniu o pracę skierowanym do pokolenia Z?

W przeciwieństwie do idealistycznych milenialsów, zetki są pragmatyczne i chcą oszczędzać. Dlatego będą zwracać większą uwagę na oferty pracy, które oferują benefity pracownicze, typu dofinansowania do transportu miejskiego, zniżki na posiłki czy darmowy parking.

Kluczowe jest też dla nich, by móc zdobywać nowe umiejętności, dlatego chętniej wyślą CV do firmy, która oferuje szkolenia czy lekcje języków obcych. Na pewno też wybiorą firmę, która ma jasny plan ścieżki awansów i rozwoju zawodowego.

Wreszcie, zetki cenią indywidualizm, dlatego może być dla nich istotne, że Twoja firma oferuje elastyczne godziny pracy, pracę zdalną lub hybrydową.

Podsumowanie

Przedstawiciele pokoleń Z i Y to największe grupy osób poszukujących pracy, dlatego Twoja rekrutacja powinna być dostosowana do ich potrzeb. Milenialsi i zetki chcą pracować spoza biura i w elastycznych godzinach. Zależy im też na identyfikowaniu się z wizją pracodawcy i szukają firmy, której nieobcy jest CPR. Najmłodsi pracownicy stawiają też na rozwój i zdrowy balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Oczekują też umiejętnej komunikacji, już na etapie rekrutacji. W ogłoszeniu zwrócą też uwagę na benefity pracownicze.

 

[1] Badanie Pracuj.pl “Ucieczka młodych przed wypaleniem. Badanie JOBICON i Pracuj.pl”, dostępne pod adresem: https://media.pracuj.pl/209135-ucieczka-mlodych-przed-wypaleniem-badanie-jobicon-i-pracujpl; dnia 24.11.2022r

[2] Badanie Pracuj.pl “Fenomen workation. Dobra robota na… wakacjach”, dostępne pod adresem: https://media.pracuj.pl/208724-fenomen-workation-dobra-robota-na-wakacjach; dnia 24.11.2022r



50% rabatu na pierwsze ogłoszenie o pracę

Czytaj również

Polityka antymobbingowa w zakładzie pracy – obowiązki pracodawcy

8 min czytania

Mentoring biznesowy – co to jest i jakie korzyści przynosi firmie?

8 min czytania

Jak zapanować nad gniewem w pracy?

8 min czytania