Motywowanie do pracy a osobowość pracownika – jak to pogodzić?
7 min czytaniaMotywacje zawodowe są kwestią indywidualną, bo każdy z nas ma swój własny system wartości. Jako pracodawca na rozmowie rekrutacyjnej możesz zweryfikować, czy podstawowe motywacje kandydata do pracy są zbieżne z wartościami, które przyjąłeś w swojej firmie. Dzięki temu wstępnie ocenisz, czy taki system wartości Ci odpowiada. Twoja rola natomiast zaczyna się wraz z zatrudnieniem pracownika, dlatego warto, abyś obserwował i dążył do poznania go, by móc dopasować system motywowania do osobowości podwładnego. W jaki sposób pogodzić te dwie kwestie? Sprawdź!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto motywować pracowników do pracy?
- Co oznacza motywowanie pozytywne i negatywne?
- Jak skutecznie motywować pracowników?
- Jakie są typy osobowości pracowników?
- Jak poznać temperament podwładnego?
Motywowanie do pracy
Motywacja jest siłą do działania, dzięki której jesteśmy w stanie osiągnąć wyznaczony cel. Wśród pracowników objawia się ona w postaci zaangażowania, wydajności i dbałości o swoje miejsce pracy. Wyróżnić można motywowanie pozytywne i negatywne. Czynniki pozytywnie motywujące pracowników dobrze wykonujących swoją pracę to nie tylko finanse w postaci premii i podwyżek. To także dodatki pozapłacowe takie, jak: możliwość korzystania z samochodu służbowego po godzinach pracy, pakiet opieki medycznej bądź ubezpieczenia na życie, imprezy integracyjne, czy dofinansowanie różnego rodzaju kursów i szkoleń. Motywowanie negatywne opiera się na stwarzaniu sytuacji zagrożenia utraty pracy bądź degradacji, to typowy system kar i nagan.
Jako świadomy przełożony kieruj podwładnymi w taki sposób, aby chcieli osiągać wyznaczone cele. Dostosuj zatem system motywacji do swojego środowiska i specyfiki pracy.
By motywować w umiejętny sposób warto, abyś zapoznał się z typami osobowości swoich pracowników, by móc dobrać odpowiednią dla poszczególnych jednostek metodę.
Zanim jednak przedstawimy owe typy, przypomnimy podstawowe zasady motywowania podwładnych. Ważne jest, abyś rozmawiał ze swoimi pracownikami, wtedy poznasz ich potrzeby i oczekiwania. Łatwiej wyznaczysz cele i udzielisz pochwał oraz konstruktywnej krytyki. Pamiętaj, że każdy z Twoich pracowników ma inny temperament, a co za tym idzie inne dążenia i oczekiwania. Postaw na dobrą organizację pracy oraz odpowiednie rozdzielanie zadań. Dzięki temu pracownik będzie czuł się przydatny, bezpieczny i przede wszystkim odpowiedzialny na wyniki swojej pracy.
Zarządzanie przez motywowanie
Motywowanie podwładnych niesie ze sobą wiele korzyści, dlatego ważne jest, by inwestować swój czas, energię i środki w pracowników. Funkcjonuje w społeczeństwie mylne przekonanie, że ludzi motywują tylko pieniądze. Jest to błędne myślenie, gdyż finanse motywują zazwyczaj tylko na chwilę. Zmieniając pracę oprócz kwestii finansowej, ludzie zwracają uwagę na: relacje w miejscu zatrudnienia, jasno określoną ścieżka kariery, możliwość podnoszenia kwalifikacji poprzez kursy i szkolenia, benefity pozapłacowe, czy nowoczesne narzędzia pracy.
Jeśli zależy Ci na długotrwałym wzroście zaangażowania wśród Twoich podwładnych, to warto, abyś poznał dominujące cechy osobowościowe każdego z nich. Zwróć uwagę na potencjał pracownika, poznaj jego potrzeby, poglądy, wartości oraz styl życia.
Na tej podstawie dopiero będziesz mógł z większym przekonaniem stwierdzić, że jedną osobę motywuje przykładowo możliwość uczestnictwa w szkoleniach branżowych, drugą poczucie odpowiedzialności za konkretny projekt, a trzecią elastyczny czas pracy oraz w razie potrzeby możliwość pracy zdalnej.
Każdy człowiek ma inny temperament, stąd wynikają różnice w podejściu do życia i pracy. Jako pracodawca miej świadomość, że pracownik, który jest w odpowiedni sposób zmotywowany, wykonuje swoje obowiązki efektywniej i bardziej wydajnie. To z kolei dzięki skutecznemu zarządzaniu przyniesie wymierne korzyści Tobie i Twojej firmie.
Typy osobowości pracownika
Zależność pomiędzy osobowością pracownika, a rodzajem motywacji znana jest od dawna. Warto więc, abyś zapoznał się z poszczególnymi typami, by móc skutecznie zarządzać swoim zespołem. Pamiętaj, że są to typy idealne, w realnym życiu weź dodatkowo pod uwagę indywidualne potrzeby, preferencje i doświadczenia. Według najbardziej znanego podziału wyróżniamy następujące typy osobowości pracowników: dominujący, inspirujący, stabilny i rozważny.
Osobowość dominująca
Pracownicy o osobowości dominującej pracują szybko, są ekstrawertyczni i impulsywni, nie boją się ryzyka, mają swoje zdanie. Pracują wydajniej, gdy mają zapewnioną wolność działania. Są dobrymi liderami, ale poprzez duże nastawienie na cel wymagają dyskretnej kontroli.
Osobowość inspirująca
Pracownicy o osobowości inspirującej są kreatywni, pomysłowi, otwarci. Lubią pracę w grupie, doskonale kierują zespołem, natomiast nie lubią pracy powtarzalnej, która szybko ich nudzi.
Osobowość stabilna
Pracownicy o osobowości stabilnej są lojalni i solidni, cenią spokój, poczucie bezpieczeństwa i pracę w grupie. Ważna jest dnia nich równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, nie lubią zmian ani nagłych konfrontacji z innymi.
Osobowość rozważna
Pracownicy o osobowości rozważnej to introwertycy, analitycy, cenią spokój i samodzielność, dlatego preferują bardziej pracę indywidualną niż w grupie. Są nastawionymi na osiągnięcie celu perfekcjonistami, nie satysfakcjonują ich kompromisy.
Warto, abyś dopasował poszczególne typy osobowości do członków swojego zespołu. Dzięki temu będzie Ci znacznie łatwiej nie tylko odpowiednio motywować pracowników, ale także skuteczniej zarządzać.
Motywowanie dopasowane do typu osobowości
Znajomość typów osobowości ułatwia skuteczniejsze motywowanie pracowników dopasowane do indywidualnych potrzeb. Jeśli dobrze znasz już pracownika, to będziesz w stanie w określić rodzaj jego temperamentu na podstawie codziennej obserwacji. Gdy masz do czynienia z nowym pracownikiem i chcesz poznać jego typ osobowości, to istnieje w Internecie wiele darmowych testów psychologicznych, które Ci w tym pomogą.
Pracownik o osobowości dominującej lubi być motywowany poprzez namacalne nagrody w postaci gratyfikacji finansowej. Z racji tego, że ceni sobie wolność w działaniu, plusem będą także elastyczne godziny pracy. Pracownika o osobowości inspirującej motywuje poczucie odpowiedzialności za innych, dlatego w jego przypadku nagradzanie zarówno w postaci pochwały jak i premii finansowej powinno odbywać się na forum publicznym. Dla pracownika o stabilnej osobowości cennym środkiem motywującym będzie pakiet medyczny, socjalny lub dodatkowe profity dla dzieci. Pracownik o osobowości rozważnej nastawiony jest na rozwój i poszerzanie swoich kompetencji, dlatego ceni sobie różnego rodzaju kursy, szkolenia, dofinansowanie studiów. Doceni także elastyczny czas pracy oraz możliwość pracy zdalnej.
Warto, abyś zapoznał się z typami osobowości swoich pracowników. Dzięki temu zyskasz wiedzę, w jaki sposób skutecznie zmotywować ich w innej postać niż wymiar tylko finansowy.
Podsumowanie
Motywacja i poprawa wydajności są skuteczne tylko wtedy, gdy dopasujesz je do indywidualnych potrzeb podwładnych, czyli do ich preferencji i zachowań. By móc robić to skutecznie warto, abyś zapoznał się z typami osobowości pracowników. Dzięki temu zyskasz wiedzę, jak skutecznie zarządzać zespołem poprzez motywacje dostosowane do konkretnych potrzeb i oczekiwań.
Warto, abyś zdawał sobie sprawę, że gratyfikacja finansowa nie zawsze idzie w parze z wysokim poziomem motywacji pracownika, dlatego tak ważne z punktu widzenia pracodawcy jest zgłębienie tego tematu. Pamiętaj, że poczucie motywacji jest niezbędne w życiu zawodowym, bo pozwala wyznaczać nowe cele i osiągać sukcesy.