Porady

Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego – jak reagować na brak szacunku w pracy?

5 min czytania

Podważanie autorytetu przełożonego, ignorowanie poleceń, okazywanie arogancji lub podnoszenie głosu - z niewłaściwym zachowaniem pracownika zdarza się mierzyć kierownikom i managerom. Częstotliwość zjawiska zależy od wielu czynników. Na niektóre z nich ma wpływ sam przełożony. Podpowiadamy, jak zachować się w takie sytuacji.

10.11.2021

Spis treści:

  1. Przykłady niewłaściwych zachowań podwładnych
  2. Jak reagować na niewłaściwe zachowanie pracownika?
  3. Jak reagować na brak szacunku w pracy?
  4. Co zrobić, gdy pracownik krzyczy na przełożonego?

Streszczenie:

Na niewłaściwe zachowanie pracownika warto reagować od razu. Jeśli było widoczne dla innych osób, zadbaj o swój autorytet przełożonego i od razu zasygnalizuj, że nie akceptujesz takich reakcji i planujesz wyjaśnić sytuację. Nie wdawaj się w kłótnię poprzez np. tłumaczenie czegoś pracownikowi, usprawiedliwianie swojego zachowania, krytykowanie podwładnego lub oskarżanie. Zamiast tego opisz, jakie zachowanie nie odpowiada Ci i dopytaj pracownika, dlaczego tak się zachował. Na koniec wskaż Twoje oczekiwania na wypadek podobnych sytuacji.

Przykłady niewłaściwego zachowania pracownika wobec przełożonego 

Za niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego można uznać np.:

  • notoryczne podważanie autorytetu przełożonego,
  • brak szacunku do przełożonego,
  • lekceważenie lub ignorowanie jego poleceń, 
  • arogancką komunikację,
  • sytuacje, gdy pracownik krzyczy na przełożonego.

Ważne! Za podważanie autorytetu przełożonego nie powinieneś uznać sytuacji, gdy Twój podwładny ma inne zdanie niż Ty i merytorycznie sugeruje inne rozwiązanie. Samodzielne myślenie i umiejętność dawania konstruktywnego feedbacku to pożądane cechy nie tylko u szefa, ale także u pracownika – mogą pomóc Ci spojrzeć na pewne kwestie z innego punktu widzenia.

Kiedy pracownik może ignorować polecenia szefa?

Pracownik nie może ignorować poleceń przełożonego, ale może odmówić wykonania zadania np. gdy uważa, że praca zagraża jego zdrowiu. Zdarza się także, że pracownik nie wykonuje polecenia, ponieważ nie ma kompetencji w danym zakresie i boi się do tego przyznać.

Jak zareagować na niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego?

Na niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego zawsze należy zareagować. Nie udawaj, że nic się nie stało lub nic nie zauważyłeś.

  • Brak reakcji z Twojej strony może zostać odebrany jako akceptacja takich zachowań. W konsekwencji trudne zachowania pracowników mogą zdarzać się częściej. 
  • Gdy pracownik nie szanuje przełożonego, atmosfera pracy i efektywność pracowników może pogorszyć się. Podważanie autorytetu przyczynia się bowiem do spadku motywacji do pracy całego zespołu.

Zacznij budowanie autorytetu szefa od rozmowy z pracownikiem:

  1. Wyjaśnij intencje rozmowy – po co się spotykacie i co chcesz osiągnąć. Ważne, aby pracownik usłyszał, że masz pozytywne intencje, że zależy Ci na dobrej współpracy i dlatego chcesz wyjaśnić sytuację.
  2. Przypomnij pracownikowi zachowanie, które uważasz za niewłaściwe. Na tym etapie nie oceniaj zachowania pracownika, lecz opisz dokładnie sytuację, jaka miała miejsce.
  3. Zapytaj podwładnego, co miał na myśli lub co chciał osiągnąć poprzez takie zachowanie. W razie potrzeby pomóż pracownikowi zrozumieć, dlaczego tak naprawdę zachował się nieodpowiednio.
  4. Wskaż pracownikowi, jak wyobrażasz sobie właściwe zachowanie w takiej sytuacji.

Sprawdź także: Rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem, jeśli zwykły feedback nie wystarczył i niewłaściwe zachowania pracownika powtarzają się.

Jak reagować na brak szacunku w pracy?

Gdy pracownik nie szanuje przełożonego, cierpi na tym autorytet szefa. W takiej sytuacji:

  • nie wdawaj się w kłótnie ani wymianę zdań
  • nie analizuj sytuacji, szukając ewentualnych powodów
  • nie broń się i nie tłumacz się.

Zamiast tego przejmij kontrolę nad rozmową i zapytaj pracownika o przyczynę jego zachowania. Opisz sytuację, która poruszyła Cię. Mów o faktach i zdarzeniach – co zobaczyłeś lub usłyszałeś. Następnie zapytaj się, co podwładny miał na myśli lub jakie miał intencje. Może się okazać, że niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego było nieintencjonalne. Na koniec wskaż, jakiego zachowania oczekujesz od pracownika, gdy będzie mieć podobny problem.

Co zrobić, gdy pracownik krzyczy na przełożonego?

W sytuacjach, gdy pracownik krzyczy na przełożonego, najważniejsze jest powstrzymanie eskalacji konfliktu. Agresja zawsze rodzi agresję. Jeżeli sam wpadniesz w gniew i zaczniesz krzyczeć, stracisz swój autorytet. Ponadto, wymiana krzyków w żaden sposób nie przybliży Cię do znalezienia rozwiązania tej nieprzyjemnej sytuacji. Dlatego pozwól, aby emocje pracownika opadły, zanim zakomunikujesz mu swoje oczekiwania.

Jak zareagować na niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego w postaci krzyku?

Gdy pracownik krzyczy na przełożonego, mógł stracić kontrolę nad swoimi emocjami. Stanowczym tonem poproś pracownika o rozmowę na osobności. Wskaż termin Waszego spotkania – daj pracownikowi chwilę na uspokojenie po krzyku, ale nie odwlekaj trudnej rozmowy. Powinna odbyć się jak najszybciej. W ten sposób dasz wszystkim świadkom zdarzenia wyraźnie do zrozumienia, że zachowanie pracownika jest niewłaściwe.

Podsumowując:

Pamiętaj, że niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego zawsze ma jakiś powód. Poznając go, możesz klarowanie wyjaśnić sytuację z pracownikiem i spróbować dojść do zadowalającego układu. 

50% rabatu na pierwsze ogłoszenie o pracę

Czytaj również

Nagroda jubileuszowa – kiedy pracodawca musi ją przyznać?

5 min czytania

Mikrozarządzanie, czyli ile kontroli rzeczywiście musisz mieć?

6 min czytania

Pracownicy 50+

7 min czytania