Wskazówki

Praca zdalna a opieka nad dziećmi – wskazówki dla pracodawcy

4 min czytania

Łączenie pracy zdalnej z opieką nad dziećmi to ogromne wyzwanie dla pracowników, którzy są rodzicami, zwłaszcza najmłodszych pociech. W tych trudnych warunkach potrzebują wsparcia pracodawcy, dzięki któremu będą mogli wypełniać jednocześnie obowiązki domowe i zawodowe, a ich efektywność na tym nie ucierpi. Sprawdź, co możesz zrobić, gdy Twoi pracownicy łączą te dwa obowiązki jednocześnie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak wspierać pracowników, gdy podczas pracy zdalnej muszą opiekować się dziećmi?
  • Czego możesz wymagać od pracowników, którzy pracują i zajmują się dziećmi jednocześnie?

Niezależnie od tego, czy Twoi pracownicy mają dzieci, czy nie, praca zdalna wymaga od pracodawcy wypracowania nowego schematu działania, zupełnie innego niż w dotychczasowym trybie pracy w biurze. Nawet najlepiej zorganizowani pracownicy mogą w domowych warunkach zmagać się z różnymi czynnikami, które rozpraszają ich uwagę.

Jak wspierać pracowników, gdy podczas pracy zdalnej muszą opiekować się dziećmi?

Twoi pracownicy tak samo, jak Ty znaleźli się w nowej sytuacji. Z dnia na dzień zamknięto żłobki, przedszkola, szkoły i cały obowiązek całodobowej opieki nad dziećmi spadł na nich jak grom z jasnego nieba. Łącznie obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi, to ciężkie wyzwanie, dlatego sprawdź, jak możesz pomóc Twoim pracownikom w 4 prostych krokach.

Wprowadź elastyczny czas pracy

Zacznij od rozpoznania sytuacji. Porozmawiaj z pracownikami, którzy mają dzieci i zorientuj się, jak wyglądają ich warunki pracy z domu. Trudności Twoich pracowników w łączeniu pracy zdalnej z opieką nad dziećmi będą różne w zależności od ilości dzieci, ich wieku i tego, czy rodzice mają z kim podzielić opiekę nad pociechami. Zapytaj wprost, jak możesz ich wesprzeć, by opieka nad dziećmi nie obniżyła efektywności ich pracy. W większości przypadków dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie elastycznych godzin pracy.

Poproś pracowników, by zaplanowali swój nowy rytm pracy na tyle, na ile to możliwe. Prawdopodobnie, rodzicom małych dzieci najłatwiej będzie pracować, kiedy maluch śpi. Z kolei pracownicy z dziećmi w wieku szkolnym będą mogli poświęcić się pracy w trakcie zdalnych lekcji. Nie wszystkie codzienne obowiązki można odłożyć na wieczór, ale jeśli pozwolisz pracownikowi dostosować godziny pracy do jego potrzeb, to zwiększysz szanse, że zadania zostaną wykonane rzetelnie.

Zadbaj o sprawny przepływ informacji w zespole

Pamiętaj, że elastyczny harmonogram pracy powinien być jawny i skonsultowany z pozostałymi pracownikami. Wspólnie ustalcie termin cyklicznych spotkań statusowych oraz nowy „grafik” każdego z pracowników. Taka transparentność ułatwi komunikację między pracownikami i sprawny przepływ informacji.

Bądź wyrozumiały na dziecięce odgłosy

Staraj się też w sposób wyrozumiały podchodzić do wszelkich odgłosów, które pojawią się podczas rozmów telefonicznych i spotkań wideo. Nawet najbardziej profesjonalnym i świetnie zorganizowanym pracownikom zdarzają się sytuacje nieprzewidziane. Poproś jednak, aby przy kontakcie z klientami pracownik postarał się o zniwelowanie odgłosów wydawanych przez dzieci.

Pomóż pracownikowi w organizacji pracy zdalnej

W wolnych chwilach podsyłaj pracownikom przydatne artykuły, webinary oraz wskazówki dotyczące organizacji pracy zdalnej. Świetnie sprawdzą się też pomysły na aktywności, które zajmą dzieciom czas, by rodzic mógł skupić się na swoich obowiązkach zawodowych.

Czego pracodawca może wymagać od pracowników, którzy łączą pracę zdalną z opieką nad dziećmi?

Pamiętaj, że pomimo trudnych warunków masz prawo stawiać pracownikom konkretne wymagania. Po to wprowadzasz elastyczne zasady i ułatwienia, by zadania były wykonywane sumiennie i w uzgodnionym terminie. Umów się też z pracownikami, by starali się działać profesjonalnie i zadbali o odpowiednie miejsce do pracy. Kontaktując się z klientami, nie może być słychać w tle krzyków dzieci.

Podsumowanie

Aby firma mogła sprawnie funkcjonować podczas pracy zdalnej, zadbaj o dostarczenie pracownikom odpowiednich narzędzi do pracy oraz płynną komunikację w zespole. Jeśli to możliwe, wprowadź też system rozliczania pracowników z efektów ich pracy, a nie z poświęconych na nią godzin. Nowe reguły pracy powinny być dopasowane indywidualnie i możliwie najbardziej elastyczne, ale przede wszystkim jasno określone. Nikt nie powinien zapominać, że praca zdalna to ciągle praca – od każdego wymaga osiągania konkretnych efektów oraz jak największego profesjonalizmu.

 

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Koniec pracy zdalnej po epidemii. Jak ułatwić pracownikom powrót do biura?

7 min czytania

Jak przygotować biuro na powrót pracowników po pandemii koronawirusa?

6 min czytania

Komunikacja z pracownikami w czasie kryzysu - jak informować pracowników o zmianach w firmie?

7 min czytania