Case study

Rekrutacja pracownika na stanowisko Doradca klienta

5 min czytania

Opublikowałeś ofertę pracy, ale zgłaszają się kandydaci, którzy nie posiadają odpowiednich umiejętności i kwalifikacji? Jeszcze raz przeanalizuj każdą sekcję ogłoszenia i upewnij się, czy precyzyjnie określiłeś m.in. zakres obowiązków na rekrutowanym stanowisku. Zapraszamy po garść wskazówek płynących z poniższego case study.

Sytuacja wyjściowa

Do naszego serwisu zgłosiła się firma, która prowadzi ośrodek specjalizujący się w szkoleniach i kursach komputerowych. Strategia biznesowa zakłada systematyczne poszerzanie oferty. Właśnie wprowadzono kolejną propozycję tematyczną. Oprócz kursów stacjonarnych uruchomiono także zajęcia w formule online. Stało się jasne, że w biurze będą potrzebne dodatkowe moce przerobowe. Właściciel firmy zdecydował więc o utworzeniu jeszcze jednego stanowiska – doradcy klienta – i rozpoczęciu procesu rekrutacyjnego.

Ogłoszenie o pracę:

Pierwszym krokiem było opracowanie treści ogłoszenia. Wynikało z niego, że firmie zależy na osobie, która ma już doświadczenie w obsłudze klienta, łatwo nawiązuje kontakty i jest dobrze zorganizowana. Potrafi posługiwać się programami biurowymi i zna język angielski w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację. Informacja dotycząca zakresu obowiązków na stanowisku doradcy klienta była zwięzła. Ograniczała się do punktów mówiących o obsłudze klientów ośrodka, udzielaniu informacji o ofercie, doradzaniu w wyborze kursu, czynnościach biurowych.

Sekcja „Oferujemy” wymieniała umowę o pracę na pełny etat i wskazywała konkretne godziny pracy. W opisie znalazła się również informacja o możliwości pracy zdalnej w wybrane dni w miesiącu, możliwości rozwoju w dynamicznym zespole, a także benefitach – pakiecie medycznym, bezpłatnym udziale w kursach i szkoleniach dostępnych w ofercie ośrodka oraz dofinansowaniu szkoleń językowych. W ogłoszeniu pojawił się dokładny adres miejsca wykonywania pracy (siedziba biura), żeby zainteresowane osoby mogły już na tym etapie zastanowić się, czy taka lokalizacja jest dla nich odpowiednia. Kandydaci zostali poproszeni o przysłanie CV.

Firma, publikując ofertę pracy na stronie Pracuj.pl, wykupiła także tzw. podbicia ogłoszenia. Jest to funkcja umożliwiająca przeniesienie ogłoszenia ponownie na górę listy ofert, aby ogłoszenie było dobrze widoczne przez długi czas dla osób szukających nowej pracy.

Pierwsze zgłoszenia od kandydatów nie były zgodne z oczekiwaniami pracodawcy…

Mimo że w odczuciu klienta oferta brzmiała atrakcyjnie, to jednak spływ CV wywołał u niego lekkie zaskoczenie i dezorientację. Dominowały zgłoszenia od studentów studiów zaocznych oraz osób, które miały doświadczenie tylko w pracy biurowo-administracyjnej. Tymczasem właściciel firmy oczekiwał, że zgłoszą się kandydaci posiadający również umiejętności sprzedażowe podparte już jakimiś konkretnymi wynikami.

Niezbędne były zmiany w ogłoszeniu o pracę:

W tej sytuacji właściciel ośrodka zdecydował się na dodanie więcej informacji w ogłoszeniu:

  • Przede wszystkim dodał ważną informację do opisu stanowiska, mówiącą o tym, że do obowiązków poszukiwanego pracownika będzie też należała aktywna sprzedaż usług prowadzona drogą telefoniczną.
  • W opisie wymagań uwzględnił umiejętności negocjacyjne.
  • Doprecyzował także, o jakie programy biurowe konkretnie chodzi i w jakim stopniu należy je mieć opanowane.
  • Fragmenty mówiące o warunkach zatrudnienia uzupełnił o kwestię wynagrodzenia. Doprecyzował, że chodzi o stałe wynagrodzenie podstawowe plus prowizja od zrealizowanej przez pracownika sprzedaży.

Efekty zmian:

Zmiany okazały się trafione. Pojawiły się kandydatury odpowiadające potrzebom firmy i dopasowane do charakteru stanowiska pracy.

Rozmowy z kandydatami:

W trakcie rozmów rekrutacyjnych pracodawca zauważył, że wielu kandydatów doceniło jego ofertę pracy z powodu dodatkowych, pozapłacowych benefitów, o których wspomniał w ogłoszeniu. Podkreślali, że ich uwagę przykuła możliwość poszerzania swojej wiedzy i kompetencji poprzez bezpłatny udział w kursach organizowanych przez firmę. Cenna okazała się także informacja o lokalizacji miejsca zatrudnienia. Skłoniła kilka osób do aplikowania na tą ofertę pracy ze względu na szybki dojazd do pracy i tym samym oszczędność prywatnego czasu pracownika.

Nieoczekiwanie jeden z kandydatów zgłosił, że ze względów prywatnych nie będzie w stanie dojechać na rozmowę rekrutacyjną do siedziby firmy. Jego CV było obiecujące, dlatego pracodawca zdecydował, że przeprowadzi tę rozmowę rekrutacyjną przez Internet. Wykorzystał do tego bezpłatne narzędzie do wideorozmów, dostępne w panelu do selekcji CV w Pracuj.pl.

Zatrudnienie pracownika

Po zakończonych rozmowach z wybranymi kandydatami właściciel firmy zdecydował się na zatrudnienie jednego z nich. Wszystkich pozostałych kandydatów poinformował o zakończeniu rekrutacji. Osoby, z którymi odbył rozmowę, otrzymały indywidualnego maila z docenieniem czasu i zaangażowania, jakie włożyły w udział w tej rekrutacji. Do pozostałych kandydatów – aby zoptymalizować czas pracy – wysłał automatyczne powiadomienie z panelu do selekcji CV dostępnego na Pracuj.pl. Pracodawcy bardzo zależało, aby zadbać o dobre wrażenia kandydatów, ponieważ liczył, że w niedalekiej przyszłości może mieć potrzebę zatrudnienia kolejnej osoby do firmy.

Wniosek

Czasem wystarczy błędnie użyte sformułowanie, np. w kontekście nazwy stanowiska lub zakresu obowiązków, aby doprowadzić do błędnej interpretacji treści ogłoszenia. Warto więc na etapie przygotowywania treści oferty pracy zadbać o dokładne opisanie wymagań i zakresu obowiązków.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Jak szukać pracowników fizycznych?

4 min czytania

Jak znaleźć pracowników budowlanych?

4 min czytania

Pracownik fizyczny - Czego szuka w ogłoszeniu o prace? Wyniki badania Pracuj.pl

4 min czytania
[^[email protected]]
[^[email protected]]
[^[email protected]]
[^[email protected]]