Porady

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon – praktyczne wskazówki dla pracodawców

7 min czytania

Rozwój nowoczesnych technologii wpłynął znacząco na rekrutację pracowników. Pracodawcy coraz częściej decydują się na przeprowadzanie rozmów rekrutacyjnych z kandydatami w formie zdalnej. Najprostszym sposobem jest rozmowa telefoniczna, szczególnie popularna w pierwszych etapach rekrutacji. Sprawdź, jak skutecznie przeprowadzić telefoniczną rozmowę rekrutacyjną z kandydatem.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną przez telefon?
  • Jak przygotować się do takiej rozmowy od strony technicznej?
  • Jakie są zalety telefonicznej rekrutacji pracowników?
  • Z jakimi problemami możesz spotkać się, rekrutując przez telefon?

Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną przez telefon?

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon to zwykle jeden z początkowych etapów rekrutacji pracownika. Najczęściej ma na celu zweryfikowanie podstawowych kompetencji kandydata, a także przybliżenie mu szczegółów stanowiska, na które zaaplikował. W razie potrzeby, możesz wykorzystać telefon do przeprowadzenia wszystkich niezbędnych rozmów z kandydatem – nie tylko pierwszej, wstępnej rozmowy. Wystarczy, że odpowiednio się do tego przygotujesz.

Przed rozmową:

  • Przygotuj szczegółową listę pytań do kandydata np. o poprzednich pracodawców, zakresy obowiązków oraz realizowane projekty. Możesz także spytać, dlaczego zdecydował się zgłosić się na Twoją ofertę pracy.
  • Jeśli wymagasz od przyszłego pracownika znajomości języka obcego, wykorzystaj rozmowę przez telefon do zweryfikowania jego praktycznych umiejętności w tym zakresie.

W trakcie rozmowy:

  • Mów wyraźnie i staraj się nie wchodzić kandydatowi w słowo. Zwracaj uwagę na jego intonację, słownictwo oraz sposób mówienia.
  • Oprócz zadania kandydatowi pytań o jego doświadczenie i umiejętności, upewnij się, czy może zacząć pracę w dogodnym dla Ciebie terminie, zweryfikuj je-go oczekiwania finansowe oraz preferowaną formę zatrudnienia.
  • Gdy otrzymasz odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania, daj kandydatowi czas na zadanie pytań o oferowaną przez Ciebie pracę.

Po rozmowie

  • Pamiętaj o informacji zwrotnej dla kandydatów. Poinformuj nie tylko tę osobę, którą zdecydowałeś się zatrudnić. Podziękuj za udział w rekrutacji także wszystkim pozostałym kandydatom, z którymi prowadziłeś rozmowy.

Jak przygotować się do telefonicznej rekrutacji pracowników od strony technicznej?

Poniżej znajdziesz 7 wskazówek, które ułatwią Ci przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej przez telefon:

1. Pokaż kandydatowi swoją postawą, że rozmowa kwalifikacyjna przez telefon jest tak samo zobowiązująca jak tradycyjne spotkanie rekrutacyjne. Daj kandydatowi także czas na przygotowanie się do Waszej rozmowy. Aby to zrobić, ustal z kandydatem dogodny dla Was obojga moment na rozmowę i określ, ile czasu powinien sobie zarezerwować.

2. Tak samo jak w przypadku tradycyjnej rozmowy rekrutacyjnej, warto, abyś przesłał kandydatowi podsumowanie Waszych ustaleń – datę i godzinę telefonicznej rozmowy rekrutacyjnej – oraz przypomniał mu o Waszej rozmowie, wysyłając do kandydata SMS lub e-mail 1 dzień przed wydarzeniem.

3. Przygotuj odpowiednie miejsce do przeprowadzenia rozmowy przez telefon. Powinno być ciche i wygodne. Pamiętaj o wyciszeniu innych urządzeń, aby nie rozpraszały Cię podczas rozmowy.

4. Zminimalizuj ryzyko technicznych problemów z połączeniem. Pamiętaj, aby przed rozmową naładować telefon i na wszelki wypadek mieć pod ręką ładowarkę. Sprawdź także zasięg Twojego telefonu w miejscu, które wybrałeś do przeprowadzenia rozmowy.

5. Przygotuj narzędzia, których możesz potrzebować w trakcie rozmowy z kandydatem: notatnik, coś do pisania, CV kandydata itp.

6. Postaw w widocznym miejscu zegarek, dzięki czemu będziesz mógł kontrolować czas rozmowy.

7. Na wszelki wypadek zadbaj także o profesjonalne, biznesowe powitanie w swojej poczcie głosowej.

Zalety prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych przez telefon

Prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych przez telefon ma sporo zalet zarówno dla pracodawców jak i kandydatów. Poniżej znajdziesz najczęściej wymieniane plusy takie-go rozwiązania.

1. Oszczędność czasu i szybsza rekrutacja pracownika

Po pierwsze, obie strony mogą zaoszczędzić czas, który przeznaczyłyby na dotarcie na miejsce spotkania oraz zorganizowanie go.

Również sama rozmowa przez telefon zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż spotkanie i jest bardziej konkretna. Po drugie, na spotkania w biurze często trzeba umówić się z dużym wyprzedzeniem. Istnieje więc ryzyko, że kandydat w między-czasie przyjmie inną ofertę pracy. Rozmowa zdalna pomoże Ci uniknąć takiej sytuacji.

2. Obiektywność

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon to także szansa na większą obiektywność pracodawcy. Zdarza się, że pierwsze wrażenie lub wygląd kandydata znacząco wpływa na odczucia pracodawcy, a co za tym idzie, na wynik rozmowy. Prowadzenie rozmowy rekrutacyjnej przez telefon może być szansą na bardziej obiektywną ocenę potencjalnego pracownika – taką, w której liczą się tylko kompetencje kandydata.

3. Elastyczność

Do zalet rekrutacji telefonicznych zaliczyć można elastyczne podejście do miejsca, w którym w czasie rozmowy znajduje się kandydat i pracodawca. Zdarza się, że na ogłoszenie aplikuje kandydat mieszkający w innym mieście. W takiej sytuacji łatwiej jest przeprowadzić wstępną rozmowę kwalifikacyjna przez telefon i zaprosić kandy-data na tradycyjną rozmowę rekrutacyjną dopiero po jego pozytywnej weryfikacji w rozmowie telefonicznej.

4. Mniejszy czynnik stresu

Rozmowy rekrutacyjne prowadzone przez telefon są często uważane przez kandydatów za przyjaźniejsze i mniej stresujące. Kandydat może taką rozmowę odbyć w komfortowych dla siebie warunkach, przez co czuje się bardziej pewny siebie i łatwiej mu odpowiadać na pytania rekrutacyjne.

Ograniczenia telefonicznej rekrutacji pracowników

Decydując się na telefoniczną rekrutację pracowników, warto, abyś miał świadomość związanych z nią ograniczeń.

1. Ograniczone możliwości weryfikacji umiejętności kandydata

Potencjalną wadą telefonicznej rekrutacji pracowników są ograniczone możliwości sprawdzenia kandydata w zadaniach praktycznych. Możesz jednak częściowo rozwiązać ten problem, zlecając kandydatowi odesłanie zadań rekrutacyjnych w określonym przez Ciebie czasie od zakończenia rozmowy.

2. Potencjalne problemy techniczne

Mogą także zdarzyć się kłopoty z telefonem lub problemy jakością połączenia. W wielu przypadkach możesz jednak zminimalizować ryzyko wystąpienia takich utrudnień, testując wcześniej sprzęt i połączenie. Jeśli mimo to przydarzą Ci się techniczne problemy w trakcie rozmowy z kandydatem, najrozsądniej będzie, gdy przełożysz rozmowę na inny termin.

3. Brak możliwości czytania sygnałów niewerbalnych

Często pracodawca lub rekruter zwraca uwagę na mowę ciała kandydata i na jej podstawie wyciąga określone wnioski. Mimika, nerwowe ruchy, pozornie niewiele znaczące gesty – wszystko to może wiele powiedzieć o potencjalnym pracowniku. Zauważenie tego rodzaju sygnałów jest niemożliwe, jeśli rozmowa rekrutacyjna odbywa się przez telefon. Pamiętaj jednak, że rozmowa telefoniczna to zwykle pierwszy etap rekrutacji pracownika. Możliwość czytania sygnałów niewerbalnych umożliwi Ci druga rozmowa z kandydatem np. wideorozmowa online lub tradycyjne spotkanie rekrutacyjne.

Podsumowanie

Telefoniczna rekrutacja pracowników to coraz popularniejsza metoda prowadzenia rekrutacji pracowników – szczególnie jej pierwszych etapów. Ten sposób rekrutacji ma wiele zalety np. oszczędza Twój i kandydata czas, umożliwia przeprowadzenie rekrutacji, gdy nie macie możliwości spotkania w siedzibie firmy oraz przede wszystkim pozwala Ci szybciej zrekrutować pracownika. Rekrutacja przez telefon ułatwia także udział w rekrutacji tym kandydatom, którzy mieszkają w innym mieście i planują relokację lub pracę zdalną. Bywa również bardziej obiektywna niż tradycyjna rozmowa kwalifikacyjna.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Wideorozmowa rekrutacyjna - poznaj zasady przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych przez Internet

6 min czytania

Organizacja pracy zdalnej zespołu - od czego zacząć?

7 min czytania

Jak zarządzać pracownikami na odległość? Sprawdź, jak sobie z tym radzą managerowie z Pracuj.pl cz.2

8 min czytania