Case study

Specjalista ds. księgowości poszukiwany! Jak go znaleźć?

4 min czytania

Szukasz rzetelnego specjalisty ds. księgowości? Znalezienie idealnego kandydata to wyzwanie, w którym szczególną rolę odgrywa nie tylko czas, ale i… dobre ogłoszenie! Zapoznaj się z przykładową historią firmy, która pokaże Ci, o co zadbać już na pierwszym etapie rekrutacji.

Sytuacja wyjściowa

Firma z branży edukacyjnej prowadzi szkołę językową, która cieszy się dobrymi opiniami wśród kursantów. Oferta zajęć stale się poszerza, przybywa klientów, szczególnie biznesowych. Szkoła zatrudnia kolejnych nauczycieli. Rosną też potrzeby w zakresie obsługi kadrowo-płacowej, z tego względu firma postanowiła przeprowadzić rekrutację na stanowisko księgowej/księgowego.

Działania rekrutacyjne w 5 krokach

Przygotowanie ogłoszenia o pracy

Pracodawca opublikował na stronie Pracuj.pl ofertę, z której wynikało, że oczekuje od kandydatów przede wszystkim doświadczenia zawodowego na stanowisku księgowej/księgowego oraz umiejętności obsługi programu OPTIMA. Swoją działalność opisał w jednym zdaniu. Zamieścił informację o miejscu wykonywania pracy i dodał mapkę z dokładnym adresem. Zakres obowiązków na wskazanym stanowisku został opisany w trzech punktach. Co firma oferuje? W tej rubryce wymieniono: umowa o pracę, możliwość rozwoju zawodowego, benefit – możliwość uczestnictwa w dowolnych kursach językowych. Kandydaci zostali poproszeni o dołączenie nie tylko CV, ale także listu motywacyjnego. Przed publikacją ogłoszenia pracodawca zakupił także opcję „Superoferta”, dzięki której oferta jest wyróżniona na stronie specjalną ikoną.

Selekcja dokumentów aplikacyjnych

Do selekcji i weryfikacji napływających zgłoszeń firma wykorzystała specjalny panel w Strefie Pracuj.pl. Dzięki temu wszystkie zgłoszenia zgromadzone zostały zgodnie z zasadami RODO, a selekcja CV była prosta, dzięki opcji filtrowania i oceniania kandydatów. Okazało się, że zainteresowanie ofertą było całkiem spore. Jednocześnie właściciel szkoły zauważył, że zgłaszający się kandydaci nie posiadali tak dużego doświadczenia zawodowego, jakiego oczekiwał. Często były to osoby początkujące, mające za sobą dopiero pierwsze kroki w księgowości.

Modyfikacja ogłoszenia i ponowna selekcja

Aby zwiększyć efektywność procesu rekrutacyjnego, pracodawca postanowił zmodyfikować treść ogłoszenia, które nadal widniało na stronie Pracuj.pl. Przede wszystkim doprecyzował informację dotyczącą doświadczenia, wskazując na „3-4 lata”. Dodał także wymóg wykształcenia wyższego – z dopiskiem: „preferowany kierunek: finanse i rachunkowość”. Nieco rozwinięty został opis zadań na stanowisku księgowej/księgowego. Teraz znalazły się tu wyłącznie konkretne, dokładne informacje, dzięki którym kandydaci mogli ocenić, czy posiadają odpowiednie kwalifikacje. W opisie tego, co firma oferuje, wprowadzono dodatkowe punkty: elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej.

Aby przykuć uwagę bardziej doświadczonych specjalistów, rozbudowany został także opis firmy – wprowadzono informacje o pozycji szkoły językowej na rynku. Pracodawca powołał się na liczby obrazujące rozwój placówki na przestrzeni lat. W 4-zdaniowym zwięzłym opisie wyeksponowano to, co wyróżnia markę na tle konkurencji. Dodatkowo pracodawca postanowił zrezygnować z wymogu przysyłania przez kandydatów listu motywacyjnego. Właściciel doszedł do wniosku, że zarówno jemu, jak i kandydatom pozwoli to zaoszczędzić czas, a motywacje, mocne strony i kwalifikacje zostaną zweryfikowane w trakcie rozmów.

Komunikacja z wybranymi kandydatami

Zmiany wprowadzone w treści ogłoszenia przyniosły pożądane efekty. Nową wersję oferty docenili kandydaci z większym doświadczeniem zawodowym, chętni, by zaangażować się w nowe zadania. Podczas wywiadów telefonicznych i na rozmowach kwalifikacyjnych podkreślali, że ich uwagę przykuł akcent na rozwój językowy i związane z tym benefity. Nie bez znaczenia okazała się możliwość pracy zdalnej i elastyczne godziny rozpoczęcia pracy. Jedna z rozmów rekrutacyjnych odbyła się w pełni zdalnie za pośrednictwem Strefy Pracuj.pl, ponieważ kandydatka przebywała aktualnie w innym regionie Polski.

Zatrudnienie pracownika

Umowa o pracę została podpisana z osobą, która zarówno podczas rozmów, jak i testu sprawdzającego wiedzę wykazała się praktyczną znajomością zagadnień prawno-podatkowych, co było jej niewątpliwym atutem, a także biegle poruszała się w obszarze księgowości. Dla tego kandydata duże znaczenie miała również lokalizacja miejsca pracy. Dodanie w ogłoszeniu mapy i szczegółowego adresu okazało się istotną informacją.

Podsumowanie

Rekrutacja trwała łącznie sześć tygodni. Prawdopodobnie czas poszukiwań mógłby być krótszy, gdyby pożądany profil kandydata i treść ogłoszenia o pracy zostały precyzyjnie sformułowane już na samym początku. Jednak właściciel szkoły językowej szybko wyciągnął wnioski i sprawnie wprowadził potrzebne modyfikacje. Dzięki temu każda ze stron – i pracodawca, i nowo zatrudniony pracownik – była ostatecznie zadowolona i nawiązała satysfakcjonującą współpracę.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Jak zatrudnić przedstawiciela handlowego?

4 min czytania

Rekrutacja pracownika na stanowisko Doradca klienta

5 min czytania

Serwisant/technik serwisu/inżynier serwisu – przykład udanej rekrutacji

4 min czytania