Porady

Sytuacja na rynku pracy pod koniec 2022 r.

6 min czytania

Szybująca w zawrotnym tempie inflacja z jednej strony stawia przed pracodawcami wiele wyzwań, a z drugiej sprawia, że pracownicy są bardziej otwarci na zmianę dotychczasowego miejsca zatrudnienia. Jeśli więc szukasz specjalistów, może to zatem być dobry moment, by przyciągnąć odpowiednich kandydatów. Jak to zrobić? I jak przy okazji nie stracić wartościowych członków własnego zespołu?

16.11.2022

Spis treści:

  1. Co motywuje pracowników w 2022 r.?
  2. Jakiego pracodawcy szukają Polacy w 2022 r.?
  3. Jak zachęcić kandydatów do aplikowania na Twoją ofertę?
  4. Podsumowanie

 

Streszczenie:

Aktualna sytuacja na rynku pracy w Polsce sprawia, że kandydaci mogą przebierać w ofertach. W związku z tym rosną ich oczekiwania wobec pracodawcy. Wbrew pozorom nie zawsze chodzi o pieniądze. Kluczowymi powodami szukania nowej pracy są także: poczucie niedocenienia, niezrozumienie potrzeb zespołu przez kadry zarządzające i brak otwartości w komunikacji. Takie postrzeganie pracodawców popchnęło w ciągu ostatnich dwóch lat co trzeciego Polaka do zmiany miejsca zatrudnienia. Jeśli więc chcesz się wyróżnić jako dobry pracodawca, zadbaj o transparentność, dobrą reputację firmy w Internecie, opis stanowiska zgodny z rzeczywistością i widełki zarobków w ogłoszeniu.

Co motywuje pracowników w 2022 r.?

Ostatnich kilka lat to burzliwy okres w polityce i gospodarce. Nic dziwnego, że okoliczności te wpłynęły także na sposób postrzegania dobrego pracodawcy.

W związku z inflacją motywacja finansowa stała się dla pracowników jeszcze istotniejsza niż dotychczas. Jest to kluczowy argument za tym, aby podawać widełki zarobków już na poziomie oferty. Co więcej, w kontekście spirali cenowo-płacowej większość Polaków uważa otwartą komunikację o wysokości wynagrodzeń nie tylko za skuteczną zachętę do starania się o pracę, ale wręcz powinność firm. Taką opinię wyraża aż 64% badanych przez Pracuj.pl. Praktyka taka ma na celu nie tylko zapewnienie o transparentności w zarządzaniu, ale również daje kobietom poczucie, że nie będą w nowej firmie zmagać się z luką płacową ze względu na płeć. Tego typu obawy są uzasadnione, ponieważ Polki nadal zarabiają średnio o 20% mniej niż mężczyźni, zajmujący te same stanowiska[1].

Warto podkreślić, że pracownicy w opisywanych okolicznościach nie kierują się chciwością, a raczej koniecznością. Mimo że przeciętne wynagrodzenie w Polsce wzrosło rok do roku o ponad 12%, nie dorównuje to poziomowi inflacji.

Stres związany z rosnącymi cenami sprawia też, że 61% Polaków zwraca uwagę na dofinansowania pokrywające część kosztów pracy. Mogą one przybierać formę służbowego laptopa, samochodu, zniżkowych posiłków czy darmowego parkingu1.

Na oszczędności pozwala również umożliwienie pracy zdalnej czy hybrydowej. Pandemia przyczyniła się do gwałtownego wzrostu znaczenia tego typu modelu pracy, ale nie przebił się on jeszcze do czołowej trójki kluczowych atutów pracodawcy.

Nawet jeśli pragniesz pozostać przy opcji pracowania z biura, rozważ wprowadzenie elastycznych godzin pracy. Niemal co czwarty badany chętniej aplikowałby na ofertę, która dopuszcza taką możliwość. Tego typu informacja w ogłoszeniu o pracę jest szczególnie atrakcyjna dla kobiet.

Oczywiście, priorytety zależą w dużej mierze od profilu poszukiwanego kandydata. Wysokość zarobków ma najmniejsze znaczenie dla pracowników dopiero wchodzących na rynek pracy (18-24 lat), którzy skupiają się na zdobyciu wartościowego doświadczenia i kompetencji. Tę grupę przyciągniesz interesującą ofertą certyfikowanych szkoleń czy obietnicą udziału w konferencjach branżowych.

Jakiego pracodawcy szukają Polacy w 2022 r.?

Raport Pracuj.pl „Nowe oblicza pracy: cechy poszukiwane u pracodawców” wskazuje, że w ciągu ostatnich dwóch lat co trzeci badany zmienił miejsce zatrudnienia.

Pracownicy, którzy przeglądają ogłoszenia o pracy, szukają przede wszystkim:

  • elastycznego podejścia do potrzeb zespołu,
  • stabilnej pozycji i dobrej reputacji firmy na rynku,
  • otwartej komunikacji.1

Ponadto, więcej niż połowa Polaków twierdzi, że nie czują się odpowiednio doceniani przez szefa. W związku z tym pozytywne opinie byłych i obecnych zatrudnionych mogą znacząco podnieść Twoje szanse w konkurencji o dobrego pracownika.

 

Zatrudniasz pracowników? Dodaj ogłoszenie na Pracuj.pl i skorzystaj z promocyjnych cen ogłoszeń dla małych i średnich przedsiębiorstw.

 

Jak zachęcić kandydatów do aplikowania na Twoją ofertę?

Stworzenie wizerunku przyjaznego pracodawcy to najlepszy sposób nie tylko na pozyskanie nowej kadry, ale też utrzymanie obecnej.

Współczesny pracownik nie boi się ryzykować. Wysoka mobilność napędza przekonanie fachowców, że w nowym miejscu otrzymaliby lepsze wynagrodzenie niż w dotychczasowej firmie. Taką opinię wyraża ponad połowa pracowników fizycznych.[2]

Co więcej, wielu pracowników chętniej sięgnie po ogłoszenia o pracy, niż porozmawia o podwyżce z obecnym pracodawcą. Dlatego tak ważna jest polityka otwartych drzwi i regularne badanie satysfakcji swojej kadry z warunków zatrudnienia.

Aby przyciągnąć jak największą liczbę dopasowanych zgłoszeń, warto też spojrzeć krytycznie na sam proces aplikowania. Wiele firm wymaga odpowiedzi na nużące formularze, które często tylko powielają informacje już zawarte w CV. Im zatem prostszy sposób wyrażenia zainteresowania ofertą, tym większa szansa, że pracownicy wybiorą Twoje ogłoszenie spośród wielu podobnych.

Łatwość aplikowania ma szczególne znaczenie w przypadku rekrutowania pracowników fizycznych. Wielu z nich od wysyłania życiorysu preferuje kontakt telefoniczny.

Pamiętaj też, że samo otrzymanie CV od kandydata nie gwarantuje jeszcze jego zaangażowania w pełen proces rekrutacji. Blisko połowa respondentów deklaruje, że wycofaliby swoje zgłoszenie, jeżeli oferowane stanowisko okazałoby się niezgodne z jego początkowym opisem. O rezygnacji z dalszego udziału w rekrutacji często też decyduje zbyt długie oczekiwanie na odpowiedź działu HR.

Podsumowanie

Wiele zmieniło się, jeśli chodzi o sytuację na rynku pracy w ostatnich latach. Chociaż wysokość wynagrodzenia bardziej  zyskała na znaczeniu, pojawiły się też nowe czynniki, które potrafią zadecydować o aplikowaniu na ofertę pracodawcy lub szukaniu nowego miejsca zatrudnienia. Na niezadowolenie z obecnej firmy składają się także powody niezwiązane z wynagrodzeniem. Pracownicy wymieniają m.in.: poczucie niedocenienia, brak otwartej komunikacji i zrozumienia potrzeb zespołu. W związku z tym, co trzeci Polak przyznaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmienił miejsce zatrudnienia. Dodatkowo sytuacja kobiet na rynku pracy sprawia, że jeśli to do nich kierujesz swoje ogłoszenie, koniecznie podaj w ofercie widełki zarobków i postaraj się umożliwić elastyczne godziny pracy.

 

[1]    Badanie Pracuj.pl: “Dobry pracodawca na trudne czasy. Badanie Pracuj.pl”, dostępny pod adresem: https://media.pracuj.pl/205494-dobry-pracodawca-na-trudne-czasy-badanie-pracujpl; dnia 20.10.2022r

[2]    Raport Pracuj.pl “Pięć kroków fachowca do zmiany pracy. Dane Pracuj.pl”; dostępny pod adresem: https://media.pracuj.pl/206569-piec-krokow-fachowca-do-zmiany-pracy-dane-pracujpl; dnia 20.10.2022r.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Karta szkolenia wstępnego BHP

5 min czytania

Konkurencja na rynku pracy – jak wyróżnić się rekrutując na stanowiska specjalistyczne?

6 min czytania

Badania kierowców zawodowych – o co powinien zadbać pracodawca

6 min czytania