Porady

W jaki dzień tygodnia najlepiej opublikować ofertę pracy?

5 min czytania

Profesjonalnie przygotowane ogłoszenie o pracy to dopiero połowa sukcesu. Jeśli przygotowałeś już treść oferty, to teraz czas zadbać o jej efekty. Czy wiesz, że liczba otrzymanych aplikacji od kandydatów zależy m.in. od dnia tygodnia, w którym opublikujesz ogłoszenie? Sprawdź, kiedy i jak najlepiej to zrobić!

Wybór terminu na publikację ogłoszenia ma znaczenie, ale bynajmniej nie jest to najważniejszy czynnik decydujący o powodzeniu prowadzonej przez Ciebie rekrutacji. Z pewnością jednak warto, aby z rozmysłem planować zamieszczanie ofert, po to, by zwiększyć szanse na pozyskanie odpowiednich kandydatów. To właśnie nowe, świeże oferty są szczególnie interesujące dla osób szukających pracy i na bieżąco przeglądających ogłoszenia. Data publikacji będzie więc szczególnie istotna w przypadku popularnych stanowisk lub miast, w których pojawia się duża liczba ofert pracy.

Statystyki, które warto znać

Dzięki przeprowadzonej analizie statystyk dotyczących publikacji ogłoszeń w Pracuj.pl, dowiesz się, kiedy kandydaci najaktywniej szukają pracy. Wiele osób odpowiadających za rekrutacje sądzi, że dzieje się to przede wszystkim w weekendy. Taki sposób myślenia wynika zapewne z przeświadczenia, że w soboty i niedziele kandydaci i pracownicy nie zajmują się obowiązkami służbowymi.

Jak się jednak okazuje, samo szukanie pracy nie jest wówczas zajęciem najbardziej popularnym w porównaniu z dniami roboczymi. Najwięcej kandydatów odwiedza portal, przegląda oferty pracy i wysyła zgłoszenia do pracodawców w poniedziałek. Ale… pamiętaj, że w tym dniu publikowanych jest także rekordowo dużo nowych ofert pracy! Od wtorku do piątku zainteresowanie ofertami nadal utrzymuje się na wysokim poziomie i jest tylko nieznacznie mniejsze niż w poniedziałki. A więc to również dobry czas na publiczne podzielenie się ofertą.

Co z weekendami?

Myślisz, żeby opublikować ogłoszenie w weekend? Nic nie stoi na przeszkodzie. Z danych Pracuj.pl wynika, że w soboty i niedziele zainteresowanie ofertami pracy jest mniejsze, ponieważ mniej osób odwiedza portal i wysyła CV do pracodawców, ale to nie oznacza, że nie warto wówczas rozpocząć poszukiwań nowego pracownika. Kandydaci bowiem nadal szukają ofert i są aktywni w sieci.

Warto też mieć na uwadze fakt, że ogłoszenia zamieszczone w weekend są widoczne w serwisie także w kolejne dni, a więc sporo osób zapozna się z ich treścią już w poniedziałek. A zatem nie kieruj się wyłącznie ogólnymi statystykami, lecz spójrz na to zagadnienie w sposób kompleksowy i spersonalizowany. Dopasuj termin publikacji do potrzeb specyfiki branży Twojej firmy i charakterystyki pracowników.  Analizując różne aspekty, możesz dojść do wniosku, że rozpoczęcie publikacji sprawdzi się najlepiej właśnie w weekend.

Przede wszystkim wejdź w rolę kandydata, którego szukasz. Opracuj tzw. „personę”, a więc profil osoby, do której zwracasz się ze swoim komunikatem. Dzień, w którym kandydaci przeglądają ogłoszenia, może mieć przecież związek z różnymi kwestiami. Dla przykładu: student może wykazać się innym zaangażowaniem w weekendowe poszukiwania pracy niż osoba pracująca i posiadająca rodzinne zobowiązania. Uwzględnij w swoich analizach m.in. kategorię pracy (czy rekrutujesz na stanowisko biurowe, czy do pracy fizycznej) oraz poziom stanowiska (asystenckie, specjalistyczne, menedżerskie).

Kalendarz publikacji – Twój „must have”

Nawet jeśli pilnie poszukujesz nowego pracownika i musisz szybko podejmować decyzje, warto zastanowić się nad wyborem terminu i zaplanować publikację ogłoszenia. Stwórz coś w rodzaju kalendarza publikacji poświęconego prowadzonym rekrutacjom. Obserwuj, analizuj i wyciągaj wnioski z każdego etapu rekrutacji. Zwróć też uwagę, że w święta i dni, w których przypadają ważne wydarzenia i uroczystości (jak np. rozpoczęcie roku szkolnego czy rozdanie świadectw na jego zakończenie), Twoi potencjalni kandydaci mogą być skupieni na prywatnych zobowiązaniach, a szukaniem nowej pracy będą chcieli się zająć na spokojnie dopiero w kolejnych dniach.

„W butach” kandydata – w każdy dzień!

Jak jeszcze zwiększyć skuteczność rekrutacji? Co zrobić, żeby oferta cieszyła się dużym zainteresowaniem? Co sprawia, że ogłoszenie jest często wyświetlane? Wielu właścicieli firm i rekruterów wciąż zastanawia się nad tego typu kwestiami. I chociaż nie ma jedynej, uniwersalnej odpowiedzi – wszak wynik rekrutacyjny jest wypadkową wielu czynników – to istnieje coś, co znacząco zwiększa szanse na znalezienie właściwego pracownika. Kluczem do sukcesu jest umiejętność „wejścia w buty kandydata”. Przyjmując perspektywę kandydata, możesz dobrać właściwe metody rekrutacji, stworzyć atrakcyjną treść ogłoszenia i wskazać dzień tygodnia odpowiedni na publikację Twojej oferty.

Pamiętaj, że atrakcyjna z punktu widzenia kandydata oferta pracy, to taka, która jest napisana prostym językiem, zawiera precyzyjny opis obowiązków i realnych wymagań oraz ma wymienione benefity dla pracownika.

Podsumowanie

Dzień publikacji oferty ma znaczenie, ale nie przeważa o skuteczności rekrutacji. Planując publikację ogłoszenia warto wziąć pod uwagę przede wszystkim charakterystykę stanowiska, na które prowadzisz rekrutację. Określ profil kandydata, którego poszukujesz i zastanów się, kiedy ten kandydat może przeglądać oferty pracy. Dzięki temu zwiększysz szansę dotarcia Twojego ogłoszenia do odpowiednich kandydatów.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Jak zatrudnić przedstawiciela handlowego?

4 min czytania

Rekrutacja pracownika na stanowisko Doradca klienta

5 min czytania

Serwisant/technik serwisu/inżynier serwisu – przykład udanej rekrutacji

4 min czytania