Porady

Wizerunek firmy, czyli employer branding w małej firmie

7 min czytania

Nie tylko duże firmy powinny dbać o employer branding. W małej firmie może okazać się to nawet prostsze, bo kontakty międzyludzkie z reguły są mocniejsze, a rotacje pracowników mniejsze. Łatwiej też dostrzec sukcesy pracowników i chwalić się nimi na zewnątrz, np. informując o podnoszeniu kompetencji kolejnych pracowników. Wyzwaniem jest jednak brak budżetu przeznaczonego tylko na kreowanie wizerunku firmy. Dowiedz się, jak zadbać o pozytywny wizerunek firmy bez gigantycznych nakładów finansowych.

Spis treści:

  1. Employer branding – co to właściwie jest?
  2. Jakie czynniki, wpływające na wizerunek firmy, należy wziąć pod uwagę?
  3. Co wyróżnia employer branding w małej i średniej firmie?
  4. Pomysły na zarządzanie wizerunkiem firmy – jak to zrobić tanio?
  5. Dlaczego wizerunek firmy w Internecie jest tak istotny?
  6. Podsumowanie

Streszczenie:

Małe i średnie firmy często zmagają się ze znalezieniem adekwatnych do ich możliwości i potrzeb rozwiązań z zakresu employer branding. Często jednak nawet działania na niewielką skalę i bez dużych nakładów finansowych mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy. W tym celu warto wykorzystać obecnie prowadzone działania marketingowe oraz skupić się na satysfakcji aktualnie zatrudnianych pracowników. Pozytywny wizerunek firmy jest niezwykle istotny zwłaszcza podczas prowadzonych rekrutacji.

Employer branding – co to właściwie jest?

Employer branding to działania, mające ma celu przedstawienie firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Pozytywny wizerunek firmy pomaga nie tylko przyciągnąć wykwalifikowanych kandydatów do prowadzonych rekrutacji, ale też zatrzymać obecnych najlepszych pracowników i zmniejszyć rotację.

Jakie czynniki, wpływające na wizerunek firmy, należy wziąć pod uwagę?

Dobra reputacja pracodawcy jest istotna podczas szukania pracy dla aż 75% Polaków[1]. Jednak budowanie wizerunku firmy nie zaczyna się na moment przed rekrutacją. Aby działania z employer branding były skuteczne, należy zaplanować długofalową strategię.
Na wizerunek firmy wpływają zarówno czynniki, na które pracodawca ma wpływ, jak i te, które są od niego niezależne. Pierwszym krokiem jest więc rozpoznanie tych, na których warto się skupić.

Z reguły employer branding dzieli się na:

  • wewnętrzny, czyli skierowany do obecnych pracowników
  • zewnętrzny, a zatem adresujący potencjalnych kandydatów.

Najczęstszym błędem popełnianym przez pracodawców jest poświęcenie całego czasu i uwagi na ten drugi rodzaj kreowania wizerunku.

Dbanie o wizerunek firmy powinno się jednak zacząć od obecnego zespołu, ponieważ to zadowoleni pracownicy stanowią najlepszą reklamę firmy. Kandydaci do pracy śledzą portale społecznościowe i te, publikujące wyłącznie opinie o firmach. Nawet najbardziej atrakcyjnie brzmiące ogłoszenie o pracę może nie odnieść oczekiwanego rezultatu, jeśli towarzyszy mu duża ilość negatywnych komentarzy od poprzednich zatrudnionych.

Postaraj się zatem, żeby Twoje relacje z obecnymi, jak i byłymi członkami zespołu w miarę możliwości były poprawne. Jeśli pracownik zdecyduje się rozwiązać umowę, zapytaj go o przyczynę i bądź gotów wysłuchać szczerej opinii. Powstrzymaj się od komentarzy, oskarżających pracownika o niewdzięczność, nawet jeśli zainwestowałeś w jego rozwój. Pomimo żalu do pracownika, pożegnaj się z klasą i życz mu sukcesów na dalszej drodze zawodowej. Dzięki temu nie zepsujesz na sam koniec pozytywnej opinii, jaką pracownik miał o Twojej firmie i nie tylko upewnisz się, że będzie dobrze się o niej wypowiadał, ale może nawet rozważy powrót w przyszłości.

W poznaniu oczekiwań swoich zatrudnionych niezwykle pomocne jest również badanie satysfakcji pracowników. Pozwala ono zmierzyć zadowolenie kadry z warunków zatrudnienia – od wysokości zarobków po godziny pracy czy relacje między pracownikami.

Dodatkowo, na poziom satysfakcji z pracy wpływa nie tylko zarządzanie, ale i właśnie zgrany zespół. W ramach dbania o wizerunek firmy możesz zatem wprowadzić wyjazdy czy imprezy integracyjne, które pozwolą pracownikom lepiej się poznać. Podobną rolę pełni pokój socjalny, gdzie przy dobrej kawie i świeżych owocach pracownicy mogą odpocząć podczas przerwy i porozmawiać.

Co wyróżnia employer branding w małej i średniej firmie?

Narzędzia do budowy wizerunku firmy są z reguły dostosowane do potrzeb oraz możliwości dużych firm i korporacji. Nie oznacza to jednak, że małe i średnie firmy mogą sobie pozwolić na pominięcie tego kroku w zarządzaniu firmą. Działania EB można prowadzić na niewielką skalę i bez wielkich zasobów finansowych.

Jeśli w firmie nie ma budżetu na osobę zajmującą się tylko employer branding, najlepiej podzielić obowiązki pomiędzy HR i Marketing. Audyt działań EB można też zlecić zewnętrznej agencji.

Pomysły na zarządzanie wizerunkiem firmy – jak to zrobić tanio?

Poprawa wizerunku firmy może odbywać się przy okazji już prowadzonej aktywności, bez dodatkowego budżetu. Przykładowo, jeśli Twoja firma posiada profile społecznościowe, rozszerz działania marketingowe o te z zakresu employer branding.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by przy okazji promowania produktu czy usługi, wspomnieć z wdzięcznością o osobach, które dany towar albo usługę wykonują.

Niewiele będzie Cię też kosztowało do istniejącej strony internetowej dodanie zakładki „Kariera”. Motywacją powinien być też fakt, że aż 85% kandydatów szuka informacji o ofertach pracy bezpośrednio na stronie interesującego ich pracodawcy![2]

Dużą rolę odgrywają również benefity pracownicze – od ubezpieczenia na życie, przez prywatną opiekę zdrowotną po karty sportowe.

Coraz więcej kandydatów do pracy chce także wiedzieć, czy firma robi coś dobrego dla społeczeństwa. Tzw. CSR (corporate social responsibility), czyli społeczną odpowiedzialność biznesu możesz zamanifestować, uczestnicząc w zbiórkach, licytacjach charytatywnych czy nawiązując partnerstwo z organizacją pozarządową.

Istotnym elementem employer branding jest przedstawienie swojej firmy jako miejsca, w którym pracownicy mogą się rozwijać. Dlatego tak istotne w tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy są oferowane szkolenia. Popularnością cieszą się lekcje języków obcych oraz warsztaty z zakresu umiejętności miękkich, typu kursy efektywnej komunikacji i zarządzania. Chociaż tego typu działania wiążą się już z inwestycją, często zwróci się ona w postaci lepiej wykwalifikowanej i przez to bardziej produktywnej kadry.

Dlaczego wizerunek firmy w Internecie jest tak istotny?

Pozytywny wizerunek firmy nabrał dużego znaczenia w ostatnich latach w związku z odejściem od rynku pracodawcy i zastąpieniem go rynkiem pracownika.

Na ten trend znacząco wpłynęły:

  • Braki kadrowe w wielu branżach – przede wszystkim niedobór wykwalifikowanych pracowników fizycznych, IT, pracowników gastronomii, branży produkcyjnej, finansowej, oraz w logistyce,
  • Otwarcie rynku pracy w UE, zwiększające konkurencję dla polskich pracodawców,
  • Wejście na rynek pracy nowej grupy pokoleniowej o wyższych oczekiwaniach wobec pracodawcy.

Podsumowanie

Mniejsze firmy często mają trudności ze znalezieniem dostosowanych do ich skali rozwiązań z zakresu employer branding. Nie oznacza to jednak, że należy zaniechać działań, mających na celu budowanie wizerunku firmy. Nawet bez wielkich nakładów finansowych możemy poprawić wizerunek firmy w Internecie. Wystarczy nieznacznie zmodyfikować obecnie prowadzoną aktywność marketingową na profilach społecznościowych. Warto także skupić się na satysfakcji już zatrudnianego zespołu, ponieważ to często do nich zwrócą się po opinię kandydaci do pracy.

 

[1] Badanie Pracuj.pl “Dobry pracodawca na trudne czasy. Badanie Pracuj.pl”, dostępne pod adresem: https://media.pracuj.pl/205494-dobry-pracodawca-na-trudne-czasy-badanie-pracujpl; dnia 23.11.2022r

[2] Badanie “Strona Kariera z perspektywy kandydata”, dostępne pod adresem: https://www.prawo.pl/kadry/jak-kandydaci-szukaja-informacji-o-pracodawcach,515097.html#:~:text=Z%20raportu%20%E2%80%9EStrona%20Kariera%20z,%3A%20pracownik%C3%B3w%20biurowych%20; z dnia 23.11.2022r

50% rabatu na pierwsze ogłoszenie o pracę

Czytaj również

Romans w pracy - jakie konsekwencje mogą zostać wyciągnięte?

8 min czytania

Ergonomia pracy – przewodnik pracodawcy

5 min czytania

Gospodarka 4.0. na rynku pracy

5 min czytania