Wskazówki

Zarządzanie przez wartości – poznaj nowy trend w zarządzaniu firmą i pracownikami

5 min czytania

Choć zarządzanie przez wartości to termin z wieloletnią historią, to dopiero ostatnie lata pokazują, jak silny jest wpływ tego podejścia na skuteczne zarządzanie firmą. Strategia ta jest coraz chętniej stosowana w biznesie, dlatego warto wiedzieć, na czym polega, jakie są jej zalety i jak stosować ją w praktyce. Sprawdź!

Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest zarządzanie przez wartości?
  • czym zarządzanie przez wartości różni się od zarządzania przez cele?
  • jakie są największe zalety takiego rozwiązania?
  • jak zarządzać przez wartości w praktyce?

Zarządzanie przez wartości to trend, ku któremu skłania się w ostatnich latach coraz więcej firm. Bazując na zupełnie innych założeniach niż zarządzanie przez cele, jest ciekawą, ale i skuteczną alternatywą dla osób zarządzających firmą i pracownikami. Sprawdź, dlaczego firmy tak chętnie wykorzystują ten model zarządzania.

Czym jest zarządzanie przez wartości?

Zarządzanie przez wartości opiera się na indywidualnym systemie wartości firmy.

Ideą tego modelu zarządzania jest nie tylko samo osiąganie celów, ale także sposób, w jaki będą one osiągane.

Jest to ważne, ponieważ sposób ten mocno oddziałuje na postawę pracowników. Tym samym, działania firmy przekładają się na efektywne zachowania i realizację celów strategicznych. Zarządzanie przez wartości opiera się na 5 podstawowych elementach:

  1. Misja – określa sens działalności firmy i odpowiada na pytanie ,,Dlaczego moja firma istnieje?”.
  2. Wartości – są to unikalne cechy i działania firmy, które pomagają zrealizować misję.
  3. Wizja – wyobrażenie przyszłości firmy, to czym ma się charakteryzować i jak funkcjonować.
  4. Strategia – plan działania, dzięki któremu zostanie zrealizowana wizja.
  5. Kultura organizacyjna – określa, w jaki sposób pracownicy i osoby zarządzające powinny postępować w ważnych dla firmy sytuacjach oraz w jaki sposób powinni wcielać w życie misję i wartości firmy.

Jak zarządzać przez wartości w praktyce?

Aby móc zarządzać przez wartości, trzeba przede wszystkim zacząć od wypracowania wartości, które przełożą się na codziennie działania Twojej firmy. Takie wartości są najczęściej tworzone przez osoby zarządzające firmą, ponieważ one najlepiej znają i rozumieją misję i wizje firmy.

Drugim istotnym krokiem jest wdrożenie wartości do firmy, czyli poinformowanie o nich pracowników. Oprócz samego poinformowania pamiętaj również, aby wyjaśnić, jak powinno się interpretować daną wartość. Kluczem do sukcesu jest utrzymanie wartości w świadomości pracowników, tak aby realizowali je w swojej codziennej pracy. W wielu firmach wypracowane wartości często są zapominane przez podwładnych, a nowi pracownicy są nieświadomi, że takie wartości istnieją.

Pamiętaj o zasadzie, że przykład idzie z góry. Jeśli wymagasz od swoich pracowników, aby kierowali się wypracowanymi wartościami, to pokaż im, że Ty również wierzysz w te wartości i ich przestrzegasz. Swoją postawą i zachowaniem zainspirujesz podwładnych do oczekiwanego zachowania, a Twoja firma odniesie sukces w zarządzaniu przez wartości.

Zalety zarządzania przez wartości

Zarządzanie przez wartości, dzięki swoim zaletom jest coraz chętniej stosowane przez zarówno małe, jak i duże firmy na całym świecie. Poniżej przedstawiamy 2 największe zalety zarządzania przez wartości.

Budujesz wyjątkowość Twojej firmy

Unikatowy zestaw wartości pozwala na zbudowanie trwałego wizerunku firmy, mającego ogromny wpływ na działania firmy. Coraz częściej liderami branży stają się firmy, które kierowane są w oparciu o stały system wartości. To jeden z najbardziej stabilnych elementów prowadzenia biznesu, co z kolei jest inspiracją do dalszego jej rozwijania przez kolejnych właścicieli.

Zwiększasz samodzielność pracowników.

Większość pracowników jako siłę napędową swojej motywacji do pracy wskazuje rozwój i nabywanie nowej wiedzy. Zarządzanie przez wartości zwiększa samodzielność pracowników, a co za tym idzie, rozwój ich fachowości. Dzięki temu cały biznes działa bardziej efektywnie. Pracownicy są również bardziej skorzy do innowacyjnego działania.

Zarządzanie przez wartości a zarządzanie przez cele – jakie są różnice?

Koncepcja zarządzania przez cele powstała w latach 50. ubiegłego stulecia i jeszcze do niedawna była jedną z najpopularniejszych strategii zarządzania firmą.

W przeciwieństwie do zarządzania przez wartości, zarządzanie przez cele skupia się na konkretnych elementach strategii biznesowej. Cele stawiane poszczególnym pracownikom są pochodną strategii całej firmy, co powoduje, że pracownicy mają pełną świadomość tego, czym się zajmują i jaki wpływ mają ich działania na funkcjonowanie całej firmy.

Metoda ta przyjęła się przede wszystkim w obszarach, gdzie łatwo jest sprawdzić efekty, porównując zyski do strat z danego projektu. Tym właśnie różni się zarządzanie przez cele od zarządzania przez wartości – jest ono w pełni mierzalne i jego efekty można stosunkowo łatwo oszacować.

Podsumowanie

Zarządzanie przez wartości to model zarządzania coraz chętniej stosowany przez różnej wielkości firmy. Choć cele są wciąż kluczowym elementem strategii biznesowej, na pierwsze miejsce wysuwają się w niej wartości, które firma ma do zaoferowania swoim pracownikom oraz klientom.

Szukasz Pracownika? Znajdziesz go na Pracuj.pl

Czytaj również

Koniec pracy zdalnej po epidemii. Jak ułatwić pracownikom powrót do biura?

7 min czytania

Jak przygotować biuro na powrót pracowników po pandemii koronawirusa?

6 min czytania

Budowanie zespołu bez tajemnic, czyli jak zjednoczyć grupę pracowników wokół wspólnego celu

6 min czytania