Porady

Źródła rekrutacji – efektywne pozyskiwanie pracowników

6 min czytania

Pozyskiwanie pracowników potrafi przysporzyć pracodawcy niemałych kłopotów. W wielu branżach kandydaci do pracy mogą obecnie przebierać w ofertach, dlatego przyciągnięcie ich do Twojej firmy, może stanowić nie lada wyzwanie. Jak się wyróżnić? Dowiedz się, jakie stanowiska najtrudniej obsadzić i jakie nowoczesne metody pozyskiwania pracowników zastosować.

Spis treści:

  1. W jakich branżach pozyskiwanie pracowników przysparza największych trudności?
  2. Kreatywne sposoby pozyskiwania pracowników – co poza portalami?
  3. Treść ogłoszenia – czego oczekują kandydaci?
  4. Kanały pozyskiwania pracowników a cena rekrutacji – jak zaoszczędzić?
  5. Podsumowanie

Streszczenie:

Źródła rekrutacji mogą obejmować zarówno narzędzia Internetowe, jak i wykorzystanie potencjału obecnych i byłych pracowników. Nowoczesne metody pozyskiwania pracowników opierają się na mediach społecznościowych czy newsletterze. Źródła i metody rekrutacji nie powinny pomijać też własnej strony internetowej, bo to właśnie bezpośrednio na portalach pracodawcy, ofert szuka aż 85% kandydatów. Zaletą tych trzech rozwiązań jest również to, że nie trzeba za nie płacić. Ekonomiczne pozyskiwanie pracowników musi jednak brać pod uwagę także czas spędzony na selekcji zgłoszeń i przeszkoleniu wybranych kandydatów.

W jakich branżach pozyskiwanie pracowników przysparza największych trudności?

Z badania przeprowadzonego przez ManpowerGroup „Rozwiązanie problemu niedoboru talentów: dowiedz się, czego chcą pracownicy” wynika, że pozyskiwanie pracowników sprawia trudności aż 70% firm.

Skąd aż taka dysproporcja?

Kłopoty z obsadzeniem wolnych stanowisk to złożony problem, na który wpływ mają:

  • rozwój technologii,
  • malejące bezrobocie,
  • emigracja specjalistów.

Sytuacja ta uderza z reguły najbardziej w małe firmy, którym niełatwo konkurować ze stawkami, proponowanymi przez korporacje.

Z Raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów H1.2021(1)” wynika, że największym wyzwaniem jest rekrutacja:

  • specjalistów ds. sprzedaży,
  • ekspertów od finansów
  • pracowników IT,
  • doradców klienta,
  • pracowników fizycznych,
  • inżynierów.

Bardzo poszukiwani są też kucharze, kasjerzy, magazynierzy, kierowcy oraz pracownicy produkcji.

Kreatywne sposoby pozyskiwania pracowników – co poza portalami?

Im większa konkurencja o pracownika, tym szerszy powinien być zakres poszukiwań. Metody pozyskiwania pracowników nie ograniczają się do opublikowania ogłoszenia o pracę w Internecie. Rozważ także następujące sposoby pozyskiwania pracowników:

  • z polecenia – wielu kandydatów poczuje się bardziej zmotywowanych do aplikowania na ofertę rekomendowaną przez znajomego. Dodatkowa korzyść dla pracodawcy jest taka, że osoby z polecenia mogą być bardziej godne zaufania niż przypadkowy kandydat z Internetu oraz łatwiej odnajdą się w firmie, w której już kogoś znają. Z kolei obecnym pracownikom warto zaoferować bonus za każdą rekomendowaną osobę, która zostanie zaakceptowana przez HR;
  • publikując ogłoszenie na własnej stronie internetowej, w newsletterze i w mediach społecznościowych – w ten sposób najszybciej trafisz do osób, które interesują się działalnością Twojej firmy. Co więcej, badania mówią, że 85% kandydatów szukających pracy, śledzi właśnie portale swoich wymarzonych pracodawców;
  • skontaktuj się z poprzednimi pracownikami – czasami plany się zmieniają, ale były pracownik może potrzebować nieco ośmielenia, żeby aplikować ponownie do tej samej firmy. Zadzwoń lub wyślij maila, pytając, czy dawny zatrudniony nie rozważyłby powrotu;
  • w języku ukraińskim – na mocy specustawy do 23 sierpnia 2023 r. obywatele tego państwa nie potrzebują zezwolenia na pracę, dzięki czemu ich zatrudnienie jest obecnie tak proste, jak w przypadku obywatela Polski.

Treść ogłoszenia – czego oczekują kandydaci?

Pozyskiwanie pracowników do przedsiębiorstwa nie kończy się na znalezieniu odpowiednich kanałów dla swojej wiadomości. Przeprowadzona z sukcesem rekrutacja zależy tylko od tego, gdzie, ale i jakiej treści ogłoszenie opublikujesz.

W celu pozyskania pracowników do Twojej firmy, warto zadbać o następujące elementy w ogłoszeniu:

  • wysokość wypłaty – wielu kandydatów pomija oferty, w których nie figurują widełki zatrudnienia,
  • lokalizacja – podaj nie tylko adres firmy, ale i informacje, pomagające kandydatom oszacować, jak długo zajmie im codzienny dojazd i ile będzie ich to kosztować. Dodatkowo warto wspomnieć o możliwych udogodnieniach jak np. bliskości przystanków komunikacji miejskiej, darmowy parking, czy dofinansowaniu do biletów miesięcznych,
  • stabilność zatrudnienia – umowa o pracę, jaką planujesz podpisać z wybranym kandydatem, długość kontraktu oraz jak długo firma funkcjonuje na rynku,
  • renoma firmy – linki do źródeł, gdzie pracownik dowie się więcej o przedsiębiorstwie albo znajdzie opinie poprzednich pracowników,
  • benefity pozapłacowe – atrakcyjne, umiejętnie dobrane dodatki do wynagrodzenia często są elementem, który najbardziej wyróżni Cię spośród ofert konkurencji.

Kanały pozyskiwania pracowników a cena rekrutacji – jak zaoszczędzić?

Przede wszystkim należy pamiętać, że koszt pozyskiwania pracowników nie kończy się na cenie ogłoszenia w portalu internetowym.

Źródła i metody rekrutacji przyczyniają się także do czasu spędzonego na selekcji kandydatów, spełniających Twoje kryteria. Dodatkowym kosztem, który trzeba wziąć pod uwagę, jest przeszkolenie nowych zatrudnionych, dlatego oszczędna rekrutacja to też taka, której nie trzeba będzie szybko powtarzać.

Jeśli zależy Ci na ekonomicznej rekrutacji, starannie dobierz kanały pozyskiwania pracowników. Często lepiej zapłacić nieco więcej za opublikowanie jednego ogłoszenia w ogólnopolskim portalu o dużej widoczności niż za kilka tańszych w regionalnych gazetach o małym zasięgu.

Na szczęście, nowoczesne metody pozyskiwania pracowników często są bezpłatne, dlatego ofertę w portalu rekrutacyjnym uzupełnij koniecznie wykorzystaniem już istniejących kanałów, jak media społecznościowe, newsletter czy zakładka „Kariera” na swojej stronie internetowej.

Na dlafirm.pracuj.pl możesz teraz skorzystać ze zniżek dla małych i średnich firm i dotrzeć do kandydatów w lepszej cenie.

Podsumowanie

70% pracodawców ma problemy kadrowe, dlatego pozyskiwanie pracowników do przedsiębiorstwa nie powinno ograniczać się do opublikowania ogłoszenia na portalu rekrutacyjnym. Źródła rekrutacji mogą wychodzić poza narzędzia Internetowe i wykorzystywać potencjał obecnych oraz poprzednich zatrudnionych. Nowoczesne metody pozyskiwania pracowników często wykorzystują już istniejące kanały pracodawcy, jak media społecznościowe czy newsletter. Warto w pozyskiwanie pracowników włączyć również własną stronę internetową, ponieważ aż 85% kandydatów przegląda zakładki „Kariera” u wybranych pracodawców.

50% rabatu na pierwsze ogłoszenie o pracę

Czytaj również

Koszty zatrudnienia pracownika w 2023 roku

6 min czytania

Karta szkolenia wstępnego BHP

5 min czytania

Sytuacja na rynku pracy pod koniec 2022 r.

6 min czytania